Skip to main content

Tøffere bransje: Forfattere når ikke gjennom

Forfatter Jan-Erik James Knudsen får gode kritikker for sine krimbøker og vil gjerne nå ut til flere lesere, men det er krevende og tar mye tid.  

Foto: Karl Braanaas

Som forfatter på lite forlag må Jan-Erik James Knudsen fra Heggedal gjøre mye av markedsføringen selv.  – Det er blitt tøffere, sier bransjefolk.

Bøkene sine promoterer Knudsen gjennom Facebook og Instagram. Når han har tid, utenom sin faste jobb, går han innom bokhandlere og bibliotek i håp om å få solgt inn sin tredje krimroman, «I skyggen av stråleglansen». 

– Det er motiverende å få likes og kommentarer og jeg skulle gjerne hatt mer tid til det. I sommer sendte jeg 120 eposter til ulike bokhandlere og fikk fire svar tilbake. Ofte blir jeg tatt godt imot, men iblant er det som å stange i en mur. Samtidig er det veldig stas når du får boken inn i en bokhandel, sier Knudsen, som har gitt ut to krimromaner på Aschehoug tidligere. Etter en pause på syv år valgte han et mindre, Liv forlag, og må gjøre mye av promoteringen selv.  

Monopolisering

At de store forlagene har kjøpt opp bokhandlerkjedene, mener Knudsen rammer de små forlagene og deres forfattere. Han mener at også Kulturrådet risikerer å favorisere bestselgere gjennom innkjøpsordningen og mener prosessen burde vært anonymisert: Utvalget burde ikke få vite hvilken forfatter de leser eller fra hvilket forlag.  

–  Faren er at leserne rett og slett ikke får vite om gode bøker som skrives. For forfattere som meg er jo det å bli kjøpt inn gjennom innkjøpsordningen som sikrer en viss inntekt.

– Konkurransen har hardnet til, og det er blitt en ferskvareorientering som ofte gjør at mange omtaler én og samme bok samtidig. Deretter er det noe nytt som gjelder, sier leder i forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik.

Hun peker også på strømming av bøker, lydbøker og endrede medievaner som en forklaring.  

– Rundt lunsjbordet i dag diskuterer vi oftere tv-serier enn bøkene vil leser, dessverre. Også kulturhusene går med underskudd og velger forfattere de vet trekker publikum til sine arrangementer. Det resulterer i at det er bare noen få som inviteres. 

Leder i Forfatterforeningen Heidi Marie Kriznik ser at markedet er i endring. 

Markedssjef i Oktober forlag, Ellen Hogsnes bekrefter trenden.  

– Det er tøffe tider i bransjen. En hovedutfordring er at mediene kutter i kulturstoff, som bokanmeldelser og forfatterintervjuer. En annen er at bokhandlerkjedene handler inn utvalgte bøker sentralt til sine egne butikker. Antallet felleskjøpte titler har gått ned, dermed er det færre bøker som kjøpes i større volum. Dette går utover bredden og synligheten for bøkene i butikk. 

Lite penger

Også mer kjente forfattere fortviler over bokbransjen. Spesielt inntjeningen. 

– Å tro at man kan tjene mer enn en renholder i året på å skrive bok, er naivt, selv om man oversettes til 20 språk, som meg, skriver forfatter Hilde Østby i tidsskriftet Prosa. 

– Det er blitt et større gap mellom forfatterne. Nå er det få som tjener svært mye og mange som tjener lite, sier Kriznik.   

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.