Skip to main content

Elever: – Vi savner skolebibliotekaren vår

Helena Alise Bruraas (t.v.), Mie Lerstang og Markus Rønneberg går i 10.-klasse på Mølladammen skole som i fjor hadde en skolebibliotekar i 44 prosent stilling,

Helena Alise Bruraas (t.v.), Mie Lerstang og Markus Rønneberg går i 10.-klasse på Mølladammen skole som i fjor hadde en skolebibliotekar i 44 prosent stilling,

Foto: NINA ABRAHAMSEN

Mølladammen ungdomsskole i Lommedalen er en av drøyt fem skoler som vil stå uten bibliotekar dette skoleåret. Det merkes, ifølge elevene. 

– Vi savner skolebibliotekaren vår, Erle. Hun kjente oss og visste hva hver enkelt likte. Hun lagde også konkurranser og vi fikk sjokolade når vi hadde bursdag, forteller 10.-klassingene Mie Lerstang (14), Helena Bruaas (15) og Markus Rønneberg (15) på Mølladammen ungdomsskole i Lommedalen. 

Skolen er én av rundt fem skoler som uten fagutdannet skolebibliotekar dette skoleåret:  Mølladammen, Hauger, Østerås, Stabekk og Hundsund ungdomsskoler. Bjørnegård har en person på noen få prosent som tar skolebibliotekarutdanning.

Lett å velge feil

Mølladammen-elevene forteller at skolebibliotekaren pleide å legge frem gode bøker og veiledet elever som jobbet med prosjekt.

– Det er blitt vanskeligere å finne en bok du liker. Vi har ofte ikke så god tid, sier Markus.

– Ja, mange ender opp med å lese ti sider og finner ut at de har valgt feil, sier Mie.

– Når vi leser en bok i engelsk, har vi som regel en frist. Du mister tid når du må bytte bok og starte på nytt, forklarer Helena, og Markus forteller at mange i klassen har byttet underveis. 

Vil reversere

Som Budstikka skrev 4. november er 10 prosent av budsjettet for skolebibliotektjenesten kuttet i år og tilsvarende skal tas i 2022. Kommunedirektøren foreslår å kutte 0,5 prosent av budsjettet for Oppvekst og skole i 2022, noe som utgjør 7,6 millioner. Hele 5,9 millioner av disse vil ramme skolebibliotektjenesten. 

Vi er bekymret for at de profesjonelle forsvinner og mener dette svekker bibliotektilbudet til elever og lærere.
Elisabeth Nesset, Bærum Ap

Politikerne utarbeider nå forslag til revidert budsjett. Bærum Ap foreslår å reversere kuttene, opplyser Elisabeth Nesset. 

– Vi er bekymret for at de profesjonelle forsvinner og mener dette svekker bibliotektilbudet til elever og lærere, særlig når det gjelder prosjektjobbing og leseopplæring. Digitale tilbud er ikke det samme. Vi har troen på verdien det er å møte en person med kunnskap om litteratur og ikke minst kildekritikk, nå når det ligger så mye informasjon ute på nett. 

Gruppeleder i Bærum Frp, Ida Ohme Pedersen, har foreløpig ingen kommentar til skolebiblioteksaken:

– Nei, ikke før budsjettet er landet på borgerlig side, svarer hun. 

Åpner for nærmiljøet?

Mølladammen er med i et pilotprosjekt i regi av Bærum kommune, men pandemien har satt det hele på pause. Nå er det selvbetjening og alltid åpent. Lån og innlevering registrerer elevene med eget lånenummer i et hefte.

Rektor Gunvor Alderslyst lover at elevene ikke skal mangle litteratur og roser norsklærerne på skolen som kan gi råd.

Rektor Gunvor Alderslyst lover at elevene ikke skal mangle litteratur og roser norsklærerne på skolen som kan gi råd.

Foto: NINA ABRAHAMSEN

I fjor hadde skolen en fagutdannet bibliotekar i 44 prosent stilling.

Fra i høst bruker en norsklærer én skoletime ukentlig til den faglige delen, mens en skoleassistent registrerer inn- og utlån og rydder på plass bøker – samt drifter kantinen.

Rektor Gunvor Alderslyst har troen på at skolebiblioteket fortsatt vil være en ressurs.

– Jeg ser for meg å ruste opp og utforme biblioteket slik at elevene kan bruke det også på fritiden – og at nærmiljøet også får tilgang. Sånn det er nå, er bare en mellomfase.

Mie tror også biblioteket har potensial til å bli bra.

– Men det blir vanskelig om det ikke er noen her som kjenner biblioteket ut og inn, som kjenner elevene og vet hva de liker. Vi vil gjerne ha tilbake skolebibliotekaren, men skjønner at det handler om prioriteringer og at noe er viktigere enn annet, sier 14-åringen.

Øker leselyst

Det kan funke med en digital katalog over det som finnes tilgjengelig av litteratur, mener 10.-klassingene. Da kan elevene filtrere for genre og kategori samt se om boken de ønsker er inne.

– Men det er mye koseligere med en du kan snakke med. Særlig er det viktig for de elevene som er her mye – og de yngste. Bare det å snakke med noen et par minutter kan bety mye, mener Helena.

– En god bibliotekar, som vi hadde her, kan øke leselysten. Men er det en uten kunnskap, kan det gi motsatt virkning, sier Markus. 

Mie Lerstang (14), (t.v.) Markus Rønneberg (15) og Helena Bruaas (15).

Mie Lerstang (14), (t.v.) Markus Rønneberg (15) og Helena Bruaas (15). 

Foto: NINA ABRAHAMSEN

«Bærum biblioteks venner» samt foreldre engasjerer seg i kuttene. Også på Budstikkas Facebook-side har mange engasjert seg.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.