Skip to main content

Slik var Fleskum-sommeren

FLESKUM GÅRD: Hovedhuset der Fleskum-kunstnerne bodde brant, og er gjenoppbygget. De røde husene er omtrent som i 1886. FOTO: PRIVAT

Fleskum-malerne diskuterte kunst dagen lang. Og da sommeren var over ble det bryllup.

Da Christian Skredsvig og kona Maggi Plate inviterte kunstnerne til Fleskum gård, ble det en sommer med heftige diskusjoner.

LES OGSÅ:  Store kunstnere fikk frem Skagen-lyset på Fleskum gård

Tidligere leder i Bærum Kunstforening, Ingunn Stuvøy mener arbeidskollektivet representerte noe helt nytt for norsk kunst.

– Frankrike har mange kunstnerkollektiv. Fleskum-malerne var vårt første, sier hun.

De kom alle fra Paris. Det var viktig at de hadde vært borte, kom tilbake, så den norske sommernatten med nye øyne, debatterte fenomenet, og malte sammen.

– De skapte en ny norsk malerstil. Det vakte stor oppsikt i Paris, ifølge Stuvøy.

LES OGSÅ: - Dette er det ukjente Asker og Bærum

Gården har brent to ganger, hovedhuset er gjenoppbygget i moderne stil, men flere av bygningene viser idyllen som var den gangen. Og kunstnerne trivdes. De ble i Bærum.

Gerhard Munthe giftet seg med Sigrund fra Bjørnegård, og flyttet til Lysaker. Eilif Peterssen bosatte seg på Lysaker, også Erik Werenskiold flyttet til Lysaker. Kitty Kielland og Harriet Backer leide flere somre i Sandvika, men Skredsvig flyttet til Modum etter at han skilte seg.

LES OGSÅ:

Bærums-motiv oppnådde fjorårets høyeste auksjonspris

LES FLERE KULTURNYHETER HER

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.