Skip to main content

Erik Jong (72) tok vare på 20 malerier som skulle kastes: – Historien er unik

– Historien om maleren Aksel Waldemar Johannessen er helt unik i norsk kunsthistorie. Den er som et eventyr, sier tidligere takstmann Erik Jong (72) fra Bærum.

– Historien om maleren Aksel Waldemar Johannessen er helt unik i norsk kunsthistorie. Den er som et eventyr, sier tidligere takstmann Erik Jong (72) fra Bærum.

Foto: Joakim S. Enger

– Historien om maleren Aksel Waldemar Johannessen er helt unik i norsk kunsthistorie. Den er som et eventyr, sier tidligere takstmann Erik Jong (72) fra Bærum.

Nils Gaups dokumentarfilm om den ukjente Oslo-kunstneren Aksel Waldemar Johannessen (1880–1922) ble vist i en nesten fullsatt kino på Bergen Filmfestival (BIFF) 26. oktober i år. Søndag 7. november ble filmen «Bilder fra et nordisk drama» vist på NRK. 

Erik Jong fra Bærum har sin del av æren for at Johannessens malerier har blitt ettertraktet.

– Jeg oppbevarte malerier av Johannessen midlertidig på en låve i Bærum. Det var snakk om vel 20 malerier. Daværende eier var presten Henning Olsson og kone som ville at jeg skulle fastsette en verdi på dem og finne en eventuell kjøper. 

Kona var i familie med Johannessen, ifølge Jong. 

– Uten at jeg visste det, hadde han blitt tilrådet av Nasjonalgalleriet å kaste bildene på søppeldynga, men han ville uansett ha min vurdering av maleriene, sier Jong. 

Erik Jong (72) er mangeårig takstmann innenfor kunst.

Erik Jong (72) er mangeårig takstmann innenfor kunst. 

Foto: Joakim S. Enger

Tilfeldigvis fikk takstmannen kontakt med kunstsamleren Haakon Mehren i Oslo. 

– Mehren ble vist bildene på låven i Bærum og kjøpte alle sammen fra eieren. 

Regissør bak dokumentaren, Nils Gaup, bekrefter historien. 

– Erik Jong var den som skulle taksere maleriene, og endte med å ta vare på dem fordi leiligheten der maleriene var skulle selges. Og det var han som presenterte maleriene til Haakon Mehren, sier Gaup. 

I ettertid var det Mehren som sto i bresjen for å få Johannessens kunst frem i lyset. På 1990-tallet ble det arrangert utstillinger av hans malerier i både Venezia, Berlin og Mantova. Senere ble det også solgt bilder til Wien og Metropolitan Museum of Art i New York.

Aksel Waldemar Johannessen maleri «Mann på stupebrett».

Aksel Waldemar Johannessen maleri «Mann på stupebrett».

Foto: Fotokreditt: Paranord Film

– Maleriet «Mann på stupebrettet» som henger i New York, er i dag taksert til forsikringsverdi på 5 millioner dollar. Det har vært interessant å observere publikums reaksjoner på utstillingene til Johannessen, og publikum har strømmet til utstillingene for å se på kunsten hans, sier Jong. 

Bærums-mannen synes Johannessens malerier er usedvanlig sterke. 

– Som for eksempel motivene «Dagen Derpå», hvor en kvinne geiper mot publikum og motivet fra en loftsleilighet hvor en prostituert bor med sine barn.

Kunst skal være provoserende, og Johannessens malerier har til de grader provosert konservatorer og museumsbaserte kunsthistorikere, ifølge Jong. 

1800-tallet 

Han har jobbet som takstmann for kunst i perioden 1983-2000, og gjorde oppdrag for blant annet Nasjonalgalleriet.

– Min spesialitet har vært 1800-tallet og jeg har vurdert verdi på malerier av blant annet Tidemand og Gude, Munch og Harald Sohlberg.

At Johannessens kunst har vært kontroversiell og til dels forhatt tror han skyldes at bildene, både motiv og teknikk, har vært såpass annerledes enn de som andre norske kunstnere malte på samme tiden. 

– Flere av kunstverkene hans viser fattige, som alkoholikere og prostituerte, i datidens Kristiania. Christian Krohgs sosialrealistiske malerier er med sitt innhold den nærmeste sammenligning jeg kan komme på, selv om Kroghs malerier er veldig annerledes.

– Uten sidestykke

I 1923, året etter Johannessens død, ble det arrangert en minneutstilling av hans samlede verk hos kunsthandler Blomqvist i Oslo. Publikums interesse var stor, men grunnet at Johannessens barn var mindreårige, ble bildene beslaglagt og overtatt av Overformynderiet og satt på lager, forteller Jong. 

Fra dokumentaren.

Fra dokumentaren. 

Foto: Fotokreditt: Paranord Film

Mange tiår skulle gå før Johannessens malerier fant sin plass i kunstverdenen.

– Historien om Aksel Waldemar Johannessen er helt uten sidestykke. Malerens datter er død, men fikk heldigvis oppleve suksessen farens bilder oppnådde ute i Europa. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.