Slik skaper skolerevyene engasjement på YouTube

F.v Magnus Solhaug Hofgaard, Emil Olafsson, Audun Lillekjendlie som har vært med å lage YouTube-video for å promotere Rud-elevenes skolerevy.

F.v Magnus Solhaug Hofgaard, Emil Olafsson, Audun Lillekjendlie som har vært med å lage YouTube-video for å promotere Rud-elevenes skolerevy. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Allerede måneder før premierene har skolerevyene startet markedsføringen for fullt på sosiale medier.

DEL

Det er flere måneder til premiere på skolerevyene, og allerede ligger YouTube-videoer ute for å promoterer forestillingene. Rud-elevenes film, med tittelen «Rudrevyen 2015 - Temaslipp», har nå 3.500 visninger.

De aller fleste skolene har allered opprettet sider på sosiale medier.

– Dette er rett og slett for å skape engasjement rundt revyen. Dette er stort og annerledes, og videoen passer godt til vårt konsept. «Sommerfugleffekten» handler om små ubetydelige hendelser som får uante konsekvenser, forklarer regissør Magnus Solhaug Hofgaard.

SE RUD-ELEVENES VIDEO HER (EKSTERN LENKE)

Mye tid på sosiale medier

Ifølge Metronett økte nettsurfingen fra 2012 til 2013 med 15 minutter om dagen, som betyr at vi i fjor brukte i gjennomsnitt 1 time og 42 minutter på nettet hver dag. Mye av denne tiden brukes på sosiale medier.

Rosenvilde videregående skole har også laget egen YouTube-video, mens elevene på Asker og Sandvika bruker Facebook og Instagram.

HER KAN DU SE ROSENVILDE-ELEVENES VIDEO (EKSTERN LENKE)

Lettere å dele

– Har du den rette videoen på YouTube så når du ut til veldig mange, dessuten er den mye lettere å dele til andre enn en plakat er, forklarer instruktør ved Sandvika vgs, Mathias Bohlin Falch.

– Den spres også raskere. Mens en plakat kan rives ned av andre skoler, får de ikke rivd ned en video, sier han og berømmer Rud-elevene for «morsom og kreativ» video.

I full uniform

YouTube-stuntet fra Rud, som er spilt inn på Stabekk vgs, handler om en mann som trykker på en rød knapp festet på en stor boks. Da oppstår en kjedereaksjon av dramatiske hendelser. Både polittjenestemenn og ambulansepersonell deltar i filmen.

Ideen bygger på samme video med utspring i Nederland (ekstern lenke).

– Vi holdt på i en hel dag, men kunne bare filme mellom kl. 12.45 og 13.15. Gudskjelov har både politi og ambulanse viktigere ting å gjøre enn å filmen for en skolerevy, sier Hofgaard.

Kristian Bjørberg ved Ungdomstjenesten i Asker og Bærum Politidistrikt stilte villig opp. I full uniform og med blålys.
– Det var veldig hyggelig, men i forkant var jeg spent på om det skulle være verdt fridagen min. Det var det virkelig. Gjengen var veldig godt forberedt og flinke og det var gøy å se, sier han.

Les flere kulturnyheter i Budstikka her.

Artikkeltags