Julemusikk fra renessansen

På julekonserten i Høvik kirke onsdag kveld fikk publikum høre opprinnelsen til mange av de de mest kjente julesangene vi kjenner i dag.

På julekonserten i Høvik kirke onsdag kveld fikk publikum høre opprinnelsen til mange av de de mest kjente julesangene vi kjenner i dag. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Tidsreise. En fullsatt Høvik kirke ble tatt med på en reise tilbake til renessansen og barokken da Bærum Bach-kor og Norwegian Cornett & Sackbuts holdt julekonsert onsdag kveld.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

–  Dette er en annerledes julekonsert , sa dirigent for Bærum Bach-kor Throstur Eiriksson som introduksjon før konserten.

Stemningen ble satt da Eli Molaug Odland fra Norwgian Cornett & Sacbuts trommet i gang første sangnummer på slagverk og tilhørerne ble dratt inn i en internasjonal verden med verk komponert av italienske og spanske komponister.

Verkene ble fremført på spansk, italiensk, latinsk, tysk og engelsk, akkompagnert med toner fra instrumenter fra 15- og 1600-tallet. Dirigent Eiriksson bidro også med toner fra et klaver, samtidig som han dirigerte.

Guddommelige toner

I renessansen og barokken var italiensk musikk på moten, og mange av verkene som ble fremført på onsdagens konsert, stammer fra komponister som dro til Italia.

 Til sammen 13 verk ble fremført, og konserten ble avrundet med de opprinnelige versjonene av to av dagens mest populære julesanger.

«Et barn er født i Betlehem», på latin «Puer Natus in Betlehem», komponert av Michael Pratorius, fremført på latinsk, og «Vi synger julekvad», på latin «In dulci jubilo», fremført på latinsk og tysk.

Det hele ble avsluttet med stor applaus fra et tydelig tilfreds publikum.

Artikkeltags