Høstens beste salg

KRONE-VINNER: Cathrine Knudsen solgte til sammen 47.000 kroner. Det dyreste arbeidet som ble solgt, var også hennes maleri «Stille lyd» til 28.000.

KRONE-VINNER: Cathrine Knudsen solgte til sammen 47.000 kroner. Det dyreste arbeidet som ble solgt, var også hennes maleri «Stille lyd» til 28.000. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kunst for over 60.000 kroner ble solgt i løpet av åpningshelgen til Bærum Kunst-forenings utstilling «Desembermøte». Det er best i høst.

DEL

Les alt innhold på budstikka.no – bestill abonnement her

14 bilder for til sammen 61.500 kroner solgte kunstforeningen.

– Salget er det beste vi har hatt i høst, og bedre enn forventet, da alle kunstnerne har utstilt hos oss i løpet av de to siste årene. Vi pleier å vente lenger mellom hver gang, sier Stig Olai Kapskarmo, daglig leder i kunstforeningen.

LES OGSÅ: Fullt hus i Bærum Kunstforening

– Liker roen

Cathrine Knudsen (40), Peter Esdaile (67) og Jørgen Holen (67) er Bærums-kunstnerne som stiller ut. Knudsen solgte for mest målt i penger, med 47.000.

– Mange sier de liker roen i bildene mine. Jeg prøver å gjenspeile naturens prosesser, både vekst og fall, og jeg jobber bare med stille elementer som fjær og blader. Ofte med en plankevegg der malingen flasser av, sier Knudsen.

LES OGSÅ: Tone Hagen i Asker Kunstforening

Med ryggen til

Holen solgte flest bilder, hans små bilder til tusenlappen gikk det ti av.

– De fleste figurene i bildene mine står med ryggen til. Lurer på om det er fordi de ser inn i fremtiden som meg. Jeg liker å ha mange spørsmål, er glad i den undringen. Men figurene er ikke det viktigste for meg, det er fargene, sier han.

På utstillingsåpningen ble en biografi om Esdaile lansert. Han solgte et bilde, men boken derimot gikk unna ifølge Kapskarmo.

LES OGSÅ: Pushwagner-suksess i Sandvika

Hyllest til far

– Jeg ble veldig glad og rørt over at en samler av min kunst ville gi uten bok om meg, sier Esdaile. Det var Kjetil Holta som tok initiativet til boken og fikk med seg samlerkollega Ole Steen på spleiselaget. Noe av tematikken er at Esdailes kunstnerskap har gått fra det figurative via det abstrakte og tilbake til det figurative.

– Det abstrakte var en hyllest til min far da han døde. Han var arkitekt, og jeg brukte arkitektoniske stramme former. Fortsatt har jeg med elementer av dette, som det vinduet der og stramheten i komposisjonen. Far var den som stimulerte meg til å bli kunstner, og han hadde nok et hemmelig ønske om å bli det selv også, sier Esdaile.

LES OGSÅ: Pushwagner-suksess i Sandvika

– Publikumsvennlig

– Utstillingen er veldig publikumsvennlig. Alle kunstnerne har lettfattelige, interessante og vakre bilder. At de bruker forskjellige teknikker gjør det ekstra spennende. Bildene er heller ikke for store så de passer inn hjemme hos folk.

Og det er med små bilder som kan være fantastiske presanger til en rimelig pris, sier Christine Valbø fra Høvik.

Artikkeltags