Dans for Ola og Kari

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I 20 år har Oslo Danse Ensemble dratt Hvermansen inn i dansens verden, og i kveld torsdag har jubileumsforestillingen premiere i Operaen. Etterpå vanker det gjev dansepris.

DEL

For da publikum har sett ferdig forestillingen med koreografier av Antonio Ferraz, Jo Strømgren og Subjazz bestående av Karl Erik Nedregaard og Knut Arild Flatner, får Oslo Danse Ensemble (ODE) Danseinformasjonens ærespris 2014.

– Det er klart at det er en utrolig viktig anerkjennelse for oss, spesielt fordi vi er en frigruppe. Noe som betyr en usikker fremtid, da vi bare har økonomisk støtte fra Norsk kulturråd ut neste år. Men etter dette må vel den bare fortsette, sier Merete Lingjærde fra Asker, som startet og har drevet dansekompaniet i alle år sammen med Ferraz, også fra Asker.

SE FLERE BILDER HER:

Et fyrtårn

I begrunnelsen for tildelingen heter det blant annet: «Oslo Danse Ensemble har vært et fyrtårn gjennom hele sitt 20-årige virke innenfor jazz- og moderne dans. Kompaniet har vært arbeidsplass for nærmere 100 dansere, og mange unge koreografer og dansere har hatt Oslo Danse Ensemble som et springbrett inn i den profesjonelle verdenen.»

LES OGSÅ: - Jeg gikk bokstavelig talt i svart. Stupte ned i mørket.

Mister og får dansere

– Vi har mistet en del dansere til eksempelvis Carte Blanche, fordi de kan tilby helårskontrakter, mens vi bare kan lønne fra produksjon til produksjon. leit at de forsvinner, men samtidig gir det plass til nye hos oss. Så å være frigruppe er et tveegget sverd, sier Ferraz.

– Ønsker å bli Norges tredje statlige kompani, men samtidig har vi jo friheten til å velge hva vi vil gjøre, legger Lingjærde til.

– Hvor lenge vil dere drive ODE?

– Så lenge det er behov for oss orker vi, for vi er en døråpner for folk som ikke kjenner dans, da forestillingene våre er lette å forstå. De krever ikke mye tolking, men man kan hvis man vil, likevel er dansen på et teknisk høyt nivå, sier han.

Prøvepublikummet fra Kunsthøgskolen i Oslo var da også meget fornøyd på generalprøven onsdag, klappsalvene runget.

LES OGSÅ: Danseleder fra Hvalstad

- Fantastisk

Operaens ballettsjef Ingrid Lorentzen liker også kompaniet;

– Det er helt fantastisk hvordan Oslo Danse Ensemble klarer å være så publikumsrettet, samtidig som de har en så høy kvalitet. I Oslo Danse Ensemble får danserne noe å strekke seg etter, og kompaniet er dermed også viktig for utviklingen av norske dansere.

Artikkeltags