Björg Thorhallsdottir lanserer egen vin

VINSLOTT: På Castillo Perelada i Spania har Björg Thorhallsdottir smakt seg frem til sin egen musserende vin, «Lykkebobler». Det måtte feires. FOTO: PRIVAT

VINSLOTT: På Castillo Perelada i Spania har Björg Thorhallsdottir smakt seg frem til sin egen musserende vin, «Lykkebobler». Det måtte feires. FOTO: PRIVAT

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Björg Thorhallsdottir føyer seg inn i rekken av kjendiser med egne, edle dråper.

DEL

«Lykkebobler» har hun valgt å kalle sin spanske sprudlevin. Hun har selv bodd i Spania og har flere venner fra vindistriktene.

– Da lærte jeg med hele kulturen rundt vinlaging, forteller Thorhallsdottir, for de fleste kjent som kvinnen bak Galleri Lykkehaven. Hun er også kjent for sitt sterke engasjement for andre.

I Perelada nord for Barcelona, har hun smakt seg frem til sine «lykkebobler». Hun sparer ikke på entusiasmen.

– JAAA, jeg har laget en cava som er like glad på utsiden som på innsiden. Musserende vin er genialt når livet er litt tungt. At jeg får lov til å lage en helt egen cava, er en stor ære, sier hun.

15. november lanseres den i Norge, med Bjørgs eget design på etiketten.

– Det handler om å ikke ta livet så fryktelig alvorlig, man møter motgang hele tiden. La de store bølgene passere, sett deg ned med et glass cava og ta livet som en fest.

Smak viktigere enn navn

Thorhallsdottir er ikke den første personen til å lage egen vin. Lokalt har både Christer Berens, Alex Rosén og Erik og Kriss flasker på markedet. Halvor Bing Lorentzen fra Vinmonopolet tror innholdet i flasken er viktigst.

– Mitt inntrykk er at det er en kombinasjon, du kommer ikke langt med er navn hvis ikke vinen er god, sier han.

Fredrik Medhus er merkevareansvarlig i Eurowine, som blant annet lager Prosecco White for Erik og Kriss.

– De to gutta var med på hele produktutviklingen, forteller Medhus.

Han tror det er forskjellige grunner til at profilerte personer lager egen vin.

– Noen gjør det for penger, andre av ren interesse og noen for å vise sin kompetanse. Vi har sett to faser med kjendisviner, fase en var de som fikk navnet sitt på etiketten, og fase to er de som ønsker å vise kredibilitet og kunnskap fremfor navn.

Bærums-guttene ønsket å la produktet tale for seg.

– De ønsket at produktet i seg selv skulle være godt nok, og ikke bare navnet. Derfor har de valgt å ikke sette navnet sitt på proseccoen. Også er fangruppen deres er hovedsakelig på 18 år og under.

Variert salg

Alex Rosén har fire viner på markedet, hans Alex Rosén Nero d'Avola 2011 har solgt 11.150 liter hittil i år, mens Prosecco White av Erik og Kriss har solgt 3.080 liter hittil i år. Av de lokale «vinkjendisene» er det Christer Berens som selger best, han har hele ti viner på markedet og hans Cuvée Christer Berens M d'A har solgt 164.748 liter hittil i år.

Artikkeltags