«Frost» og «Doktor Proktors prompepulver» var de mest sette filmene på SF Kino Sandvika og Asker Kino.
«Frost» med aldersgrense 7 år trakk 10.248 til kinosalene i Sandvika. «Doktor Proktors prompepulver» (7 år) fikk 5.436 inn i kinomørket i Asker. Og på topplisten var det mange flere barne- og familiefilmer.
Ikke endret bruksmønster
– Er det en endring i hvem som går på kino fra voksne til barn?
– Nei, hvem som går på kino er først og fremst avhengig av filmene. Så i år har vi mer besøk av barn, fordi det har vært mange gode barnefilmer, sier Ida Aanonsen, sjef for SF Kino Sandvika.
Det er Morten Andersen, leder av Asker Kino, helt enig i:
– Det er ingen endringer. Asker er en stor barne- og familiekino. Og grunnen til at få voksenfilmer har nådd høyere opp i år, er rett og slett at det har vært mangel på store utenlandske filmer for voksne i år, sier han.
Julen er kinoenes best besøkte periode, og kinosjefene har selvsagt filmer de vil trekke frem.
– For barna er det nok «Madagaskarpingvinene», som er veldig morsom, og «Karsten og Petras vidunderlige jul». For voksne er «The Imitation Game» helt fantastisk. En spennende krigshistorie og enestående skuespillerprestasjoner. Det er også gøy at regissøren er norsk, og Morten Tyldum gjør en god jobb, sier Aanonsen.
Andersen anbefaler de samme, og i tillegg «Tingeling og legenden om drømmebeistet», som er Disneys seneste.
LES MER:
Bruker hele ferien til revy-snekring
– Det skal være en trygghet i å komme fra Bærum, en stolthet i det
Flere tusen ned
Totalt sett har kinobesøket sunket. I Asker med nesten 7.000 i 2014. Fra 115.581 i 2013 til 108.693 i år. I Sandvika med drøyt 3.500, fra 253.328 til 249.784. Tallene er til og med 21. desember i år.
– Det er mangelen på store utenlandske filmer som er hovedårsaken til fall i besøket, sier Andersen.
– 2015 blir ellevilt filmår
– Men i 2015 blir det ellevilt. Da kommer nye «James Bond»-, «Star Wars»- og «Avenger»-filmer. Og «Unbroken» og «Doktor Proktors prompepulver 2», sier Aanonsen.
– Og til høsten ny Solan og Ludvig-film. Så med bedre filmer er budsjettmålet for 2015 på 125.000 besøk. Vi håper på det, og enda litt fler, sier Andersen.
Aanonsens mål er 265.000.
– Hvordan skal man klare det?
– Først og fremst er det som sagt avhengig av tilgang på gode filmer. Dernest må vi bli enda flinkere på programmering. Det vil si hvilke filmer vi viser i hvilke saler, i hvor mange saler og hvor lenge. Der må vi justere enda mer underveis enn det vi gjør i dag. I 2015 inngår vi også et samarbeid med Capa Kinoreklame AS. Det innebærer at det blir enda flere eventer hos oss, sier Aanonsen.
– Vi skal gjøre Asker kino mer synlig, ved å øke aktivitetene på kinoen relatert til filmene. For eksempel stuntshow på «James Bond»-premieren og kostymekonkurranse på «Star Wars», sier Andersen.