LES OGSÅ: Tett på danse-Guro

Med tre norske dansere i stallen har den belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaoui fått et trofast, norsk publikum som vet å verdsette danserisk kvalitet og spennende, sceniske løsninger.

«4D» er satt sammen av fire duetter som er skapt i ulike sammenhenger, men til denne forestillingen er de bearbeidet. Og den nye helheten er forførende vakker.

Det starter med «Matter» der Guro Nagelhus Schia er i duett med japanske Kazutomi Kozuki i en pantomimeinspirert handling. Hun bruker ham i et skyggespill av hverdagslige handlinger der han fungerer som stol, kappe, øredobber, speil og vann i dusjen – ja det er ingen grenser for hva denne danserakrobaten kan illudere i et meget vakkert samspill.

Duetten speiles i skyggespill på gjennomskinnelige skjermbrett som brukes som en aktiv del av koreografien, en løsning som forstyrrer for enkelte og fascinerer andre.

Allerede i den første duetten skapes et spennende krysningspunkt mellom øst og vest, både i danserisk uttrykk og i musikken. Høydepunktet kommer allerede i den neste koreografien, «Pure». Her danser Schia med Vebjørn Sundby i en tett og intens duett med usedvanlig uttrykkskraft. Hun maler på seg selv med en stor pensel, han støtter og forsøker å tørke malingen av henne. Når han ikke lykkes fører han en kamp med seg selv. De to utviser stor balansekunst og det er nydelig flyt over samspillet. Dette er dans på absolutt øverste hylle.

Tredje duett, «Sin», er en duett der britiske Navala Chaudhari og franske Damien Fournier i bare overkropper skaper en intensitet det slår gnister av. Det starter i det stille, men snart er kampen mellom de to i full gang. I den siste duetten danser amerikanske Olivia Ancona og norsk-filippinske Jon Filip Fahlstrøm til Debussys vakre musikk, og med et skoglandskap på bakveggen blir det trolsk stemning.

Innimellom får vi også se Cherkaouis koreografi til en musikkvideo med det islandske bandet Sigur Rós.

Selv om uttrykkene i de fem delene spriker, er forestillingen som helhet en rad av høydepunkter.
Anmeldelsen er skrevet etter en prøveforestilling.