Det er ikke hverdagskost å bli møtt av demonstranter utenfor Bærum Kulturhus. Men når israelske Batsheva dansekompani kommer på besøk stiller demonstrantene opp med fredelig informasjonsdeling. Ingen slagord, ingen opptøyer. Bare saklig informasjon.
Slik sett var det et helt annet støynivå inne i salen. «Sadeh21» begynner med et brak mens lyset fortsatt er på i salen. Lydsjokkene kommer med ujevne mellomrom gjennom den første sekvensen. Den er en serie solonummer fra kompaniets 17 dansere, og fremstår som en presentasjon av de dyktige utøvernes kvaliteter. Bevegelsene er overraskende, ekspressivt tydelige og kraftfulle, og danserne gir det felles vokabularet individuelle forskjeller.

Sletteland

Den første sekvensen avløses av «Sadeh2», og gradvis fylles scenerommets enkle scenografi med alle danserne. Slik fortsetter forestillingen med nummererte sekvenser, men plutselig presenteres nummer syv til atten i ett jafs. Lydbildet endres også. Åpningens mange sjokk avløses av ulike typer musikk, hovedsakelig uten fastlagt rytme, og sammen med lyset bygger musikken opp stemninger som reflekteres i dansen.
På hebraisk betyr tittelen «Sadeh» noe i retning sletteland eller åker, og den enkle scenografiens hvite bakvegg bygger opp under landskapsmetaforen. Det er ikke vanskelig å forestille seg at danserne er i ulike typer landskap der det vekselvis er trangt og god plass med vid utsikt. Og selv om det er både humor og kraftfulle uttrykk er hovedinntrykket av forestillingen stor ro, skjønnhet og balanse.

Egen metode

Koreograf Ohad Naharin (1952) er også kompaniets kunstneriske leder, noe han har vært siden 1990. Han har utviklet sin egen koreografiske metode, Gaga, som like mye er en verktøykasse av muligheter som et bevegelsesspråk. Dette gir det kompaniet, som har dansere fra hele verden, et unikt uttrykk, og i denne forestillingen kommer det til syne gjennom en rekke fascinerende bevegelsesmønstre som utfordrer kroppens balanseevne.

Ut i fremtiden

Det hele rundes av når den første danseren klatrer opp på bakveggen, bare for å kaste seg ut i det sorte tomrommet bak veggen. Han følges av de andre danserne, og i en jevn strøm hopper, faller og kaster danserne seg ut i fremtiden. De som ønsker det kan tolke dette politisk, men i det store og det hele er «Sadeh21» en forestilling som unndrar seg alle former for tolkning. Denne forestillingen er først og fremst ren nytelse på et menneskelig plan. Det gir ingen unnskyldning for å glemme den konflikten staten Israel, og dermed Batsheva dansekompani, er en del av.
«Sadeh21» spilles i Bærum Kulturhus også i kveld lørdag.