Skip to main content

Setsuko Kurioka skaper begeistring med brodergarn

SYR: Setsuko Kurioka Rohde viser hvordan hun skaper sine geometriske kunstverk med sort sytråd på hvitt papir, her hjemme i L. P. Wettres vei, som var barndomshjemmet til ektemannen, (kunstner og førsteamanuensis Erling Stuart Rohde ved NTNU). ALLE FOTO: TRINE JØDAL

Fingrene fester bomullstråden, og tvinger nåla ned i papirarket. Broderiene får kritikerne til å genierklære Vettre-kunstneren.

– Silketråd blir for snobbete, derfor buker jeg bomull. Den gir et mykere inntrykk, smiler Setsuko Kurioka Rohde.

Hun er født i Japan, bor på Vettre, har atelierer på Blakstad og i Slemmestad. Flere ganger har hun deltatt på Høstutstillingen og Kunst Rett Vest.

Nå er hun aktuell på Trafo med utstillingen «Chant: Infinitie variety in a single line». Den består av et knippe hvite A 4-ark, med broderte streker av sort bomullstråd.

LES OGSÅ: Disse kunstverkene forsvant

Som boksider

Aftenpostens anmelder er begeistret over hennes strenge geometriske former, i horisontale linjer på enkelt papir;

«Siden vi ikke skal lese noe, trer arket og organiseringen av arkets bestanddeler tydeligere frem – de er ikke lenger medier for formidling av tekst, men gjenstander med egenverdi. Disse meditasjonene over boksidene ber oss vie oppmerksomhet til tiden som er lagt ned i arbeidet med arket og linjene. Slik kommer vi inn under huden på det skrevne papirarket.», heter det i anmeldelsen.

Tror på seg selv

Trafo-leder Knut Blomstrøm ser bevegelsen fra japansk kimono, til broderte triangler og prismer, som får ham til å tenke på blomster, krystaller og snøfnugg, eller rett og slett noteark, og boksider. Slik blir linjen både virkemiddel og motiv:

– Troen på eget uttrykk, gjennomføring og selvtilliten i prosjektet gjør kunstneren unik, konkluderer Blomstrøm.

– Som det japanske språk

Søndag skal kunstprofessor Øivind Storm Bjerke tolke kunsten hennes for publikum på Trafo. Han trekker paralleller til det japanske språket, som ikke har binære motsetninger – til bildene som bare tilsynelatende er gjentagelser:

– Her er det spenningsfylte motsetninger mellom det vestlige og det asiatiske, som setter kunsten i en særstilling, sier han til Budstikka.

– Når folk opplever hver enkelt tråd er magisk, da blir jeg glad. Da blir ikke tråden bare et objekt for søm, sier Kurioka Rohde.

65-åringen trodde selv at bildene var kjedelige, men fortsatte trofast i samme stil gjennom sitt kunstnerliv.

Selv tar hun oppstyret rundt sitt kunstnerskap med ro. Nå livnærer hun seg ved kunstsnerstipend og som formingslærer i Røyken.

– Jeg liker å tegne, det er det jeg lærer elevene mine, sier hun.

Linjene hjemme

Hjemme i Kyoto skrev hun loddrett, slik var retningen også i de første kunstuttrykkene. Men hun har utviklet en vertikal stil. Slik linjene er i hjemme i L. P. Wettres vei. Fra stuevinduet ser hun Vettrebukta med Bjerkøya, Kråkholmen og himmelen i horisontale linjer.

LES FLERE KULTURNYHETER HER

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.