Skip to main content

Koht til VG-redaktør: - Jeg har nesten lyst til å kysse deg

Christine Koht fra Asker 

– Folk er sultne på sårbarhet og mettet på fasade, sier Christine Koht (52) fra Asker, som nå er blitt kåret til Årets navn av VG.  

– Ingen blir så glad for priser som meg! Jeg hadde tenkt å stemme på meg selv, men gjorde det ikke, sier hun når sjefredaktør i VG, Gard Steiro (43), overrekker henne trofeet på Sunnaas sykehus på Nesodden, skriver vg.no.

Christine Koht ble rammet av kreft i januar i år, og har vært åpen om behandlingen og dagliglivet gjennom hele 2019, spesielt gjennom podcasten «Koht vil leve» og gjennom sosiale medier.

Jeg hadde tenkt å stemme på meg selv, men gjorde det ikke
Christine Koht, tv-profil

– På nivå med kongen

– Du aner ikke hvor glad jeg er! Jeg har drømt om dette og tenkt «vær så snill, la meg vinne». Det er nesten så jeg har lyst til å kysse deg, sier Koht til VG-sjefen, men unnskylder seg med dårlig immunforsvar. Hun får også opplyst at hun vant overlegent, ifølge vg.no. 

– Vant jeg mer enn uvanlig overlegent? spør hun.

– Ja, du er på nivå med kongen, svarer redaktør Steiro og sikter til at kong Harald vant samme pris i 2017.

Flere priser

I november ble hun kåret til Årets forbilde under Se og Hørs kjendisgalla. Koht var selv for syk til å være til stede, så moren, Kirsten Koht, tok imot den på hennes vegne. 17. desember ble Christine i tillegg kåret til Årets navn i Dagbladet.

– NRK-profilen har vist hele Norge at det nytter å kjempe, selv når skyene er på det mørkeste og framtida er noe man egentlig ikke tør tenke på, skriver Dagbladets ansvarlige redaktør Alexandra Beverfjord i sin begrunnelse.

5. desember kom en ny, nedslående beskjed fra kreftsyke Christine Koht. Hennes kone i 29 år, Pernille Rygg, ble lagt inn på Rikshospitalets infeksjonsavdeling, med en sterk immunreaksjon på grunn av en farlig bakterie, som ga henne nyresvikt tre uker tidligere.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.