Skip to main content

Klare for Rally Monte Carlo

Lokale helter klare for Rally Monte Carlo i 1992: Paul Hotvedt (bak f.v.), Kjell Solhaug og Tord Ulleberg. Foran Kjell Gudim og Finn R. Jacobsen.

Lokale helter klare for Rally Monte Carlo i 1992: Paul Hotvedt (bak f.v.), Kjell Solhaug og Tord Ulleberg. Foran Kjell Gudim og Finn R. Jacobsen.

Foto: KARL BRAANAAS

Historiene og latteren satt løst i den store hallen til Biltilsynet i Oslo en av de siste dagene i januar 1992. Her ble det mekket og fikset på de fire lokale bilene i det årets utgave av det legendariske Rally Monte Carlo.

I et hjørne av hallen la årets eneste kvinnelige deltager siste hånd på sin røde MG A-modell, 1957-årgang. Trine Nicolaysen, både bæring og askerbøring god som noen, var på ingen måte noen novise bak rattet. Etter å ha slått selveste Martin Schanke i rallycross på Lyngåsbanen i Lier i 1971, vant hun blant annet en VM-runde i 75.

Hun debuterte i Rally Monte Carlo i 1963 sammen med Eva Glatz – velkjent sjåførlærer fra Sandvika. Det var visst nok en kald debut, forresten, med 36 mil i alpene med knust frontrute.

– Akkurat der var det frontruta di knuste, mimret Kjell Gudim og Trine Nicolaysen.

– Akkurat der var det frontruta di knuste, mimret Kjell Gudim og Trine Nicolaysen.

Foto: KARL BRAANAAS

På plass var selvsagt også Kjell Gudim. Hjemme på Nesbru hadde han 36 hyllemeter med premier etter å ha regjert motorsporten overlegent i 60- og 70-årene med blant annet tre NM i rally, storseirer i Sverige, England og Tyskland. Årets Monte Carlo-start var hans syvende.

Rally Monte-Carlo er verdens eldste rally og startet i 1911. Da rallyet kom i gang igjen etter krigen, i 1949, var KNA arrangør og startsted var utenfor KNA-hotellet i Parkveien. 

Kjell Solhaug var klar for et nytt rally-eventyr året etter han debuterte med å gå til topps i sin klasse.

Kjell Solhaug var klar for et nytt rally-eventyr året etter han debuterte med å gå til topps i sin klasse.

Foto: KARL BRAANAAS

290 mil skulle de kjøre, og starten gikk om natten to dager etter.

De totalt 121 bilene i rallyet startet, som alltid, fra ulike byer: Oslo, Edinburgh, Hamburg og Berlin. Møtested var den franske byen Reims, for så å ta seg videre på kryss og tvers gjennom Alpene, opp i 2.100 meters høyde og ned igjen. Fem dager etter skulle de forhåpentlig være fremme i Monte Carlo, men det var visst langt fra sikkert. For Rally Monte Carlo kunne være farlig. Her var nemlig piggdekk forbudt, selv om snøen lavet ned. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.