Skip to main content

Gir 900 millioner til kulturlivet

Kulturminister Abid Raja offentliggjorde en ny krisepakke til kulturlivet i dag. Her fra en tidligere anledning. 

Foto: KARL BRAANAAS

Regjeringen setter av 900 millioner kroner i en ny stimuleringspakke til kulturlivet. 

Pengene kommer i tillegg til de 1,25 milliardene som er bevilget som følge av koronapandemiens konsekvenser for kulturlivet. 

Pakken skal tre i kraft fra 1. oktober, melder kulturdepartementet i en pressemelding.  

– Tiden er inne for å stimulere til økt aktivitet i kultursektoren. Derfor etablerer regjeringen nå en stimuleringsordning for å sikre et bredt tilbud av kulturarrangementer over hele landet. Et rikt og variert kulturliv, med mangfold og bred representasjon, er en forutsetning for et velfungerende demokrati og er viktigere enn noen gang, sier kulturministeren i meldingen. 

Rammer underleverandører

Regjeringen håper at tilskuddspakken skal bidra til økt aktivitet også hos underleverandørene.

 Som følge av at de aller fleste kulturarrangement i form av teater, konserter, filminnspillinger og kunstutstillinger ble avlyst den 12. mars, rammet dette også underleverandører som driver med lys og lyd, rigging, booking og management. 

I april skrev Budstikka om et samlet kulturliv som var fortvilet over de økonomiske tapene. Bare inne musikk er det 6.730 frivillige musikklag som taper store økonomiske summer. 

Norsk musikkråd har estimert tapene for denne gruppen til en milliard kroner

Videreføres

I meldingen fra regjeringen fremkommer det at kompensasjonsordningen for arrangører og underleverandører videreføres frem til 30. september. 

Fra 1. oktober vil ordningen nedtrappes til å bare omfatte avlyste arrangementer. Fra 1. oktober vil arrangørene få kompensert 70 prosent, og fra 1. november 50 prosent av tapte billettinntekter og merutgifter. Underleverandørene vil få kompensert inntil 50 prosent for tapte inntekter frem til 31. desember i år.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.