Skip to main content

Store dataproblemer for elever i videregående skole

Mange elever i videregående skole over hele landet har mandag opplevd at itslearning har vært nede eller fungert svært tregt. 

FOTO: TRUDE BLÅSMO

Svært stor pågang fra elever på hjemmekontor over hele landet har skapt dataproblemer for elever i videregående skole mandag.

Den digitale plattformen itslearning, som er et av de viktigste dataverktøyene i videregående skole, har vært nede eller fungert svært tregt mandag. 

– Problemet er nasjonalt og rammer dermed også våre elever. Det skyldes at mange logger seg på samtidig, trafikken er ekstremt stor, sier Solveig Olsen, fylkesdirektør for kompetanse i Viken.

Rundt 7.000 elever går i videregående skole i Asker og Bærum, fordelt på 13 skoler.

– Elevene har også lærebøker

– Vi er opptatt av at skolene skal bruke ulike digitale plattformer slik at systemet ikke blir så sårbart. Teams skal også være tilgjengelig ved våre skoler, sier Olsen, som understreker at itslearning er en digital samhandlingsplattform og ett av flere verktøy.

– All læring skjer ikke i itslearning, elevene har også lærebøker, sier Olsen. 

Hun har følgende råd til elevene hvis de sitter hjemme og opplever problemer med den digitale undervisningen: 

– Hvis elever opplever problemer med verktøyene, må de kontakte læreren eller skolen sin. Og hvis plattformen de egentlig skal bruke for kontakt er nede, bruk e-post eller ta en telefon, sier Olsen.

– Forskyv timene

Fylkesdirektøren har hatt kontakt med ledelsen i Itslearning, som melder følgende:

«itslearning følger situasjonen rundt koronavirus nøye, og er klar over at de fleste av våre brukere får en helt annen skolehverdag. Vi har for tiden ekstremt stor trafikk disse ukene som skolene må gå over til fjernundervisning, og den største utfordringen er at svært mange er inne i itslearning samtidig. For å minimere forstyrrelser øker vi kapasiteten vår og har gjort flere ytelsesforbedringer», skriver selskapet i en e-post signert Nils Viken, direktør i Itslearning Norge.

Her rådes lærerne blant annet til «å forskyve undervisningstimene og distribuere gjøremål fordelt gjennom skoledagen for å forhindre en sterk økning i bruken midt på dagen».

Lærerne oppfordres til å ha innleveringsfrister utenfor skoletiden, samt å unngå at alle starter oppgaver på samme tid.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.