Her er den: Verdens første selvkjørende matbutikk

DIGITALE TIDER: Slik ser den ut, den førerløse elbussen som kan sette hentepunktene til kolonial.no på hjul og bringe maten hjem til kundene. Her fra demonstrasjonen på Fornebu fredag formiddag.

DIGITALE TIDER: Slik ser den ut, den førerløse elbussen som kan sette hentepunktene til kolonial.no på hjul og bringe maten hjem til kundene. Her fra demonstrasjonen på Fornebu fredag formiddag. Foto:

Verdens første selvkjørende matbutikk kan snart komme til en dør nær deg. Fornebu er et veldig egnet sted å begynne, mener samferdselsministeren.

DEL

Stor ståhei utenfor Storøya skole på Fornebu fredag formiddag, da Norges største matbutikk på nett presenterte fremtidens selvkjørende matbutikk - en oransje liten elbuss med god plass inni og "Jeg er fylt med mat fra internett" skrevet på siden.

Målet er å levere dagligvarer enda enklere og billigere enn i dag.

LES OGSÅ: Førerløs elbuss kan erstatte Fornebubanen

Setter hentepunktene på hjul

Daglig leder Karl Munthe-Kaas i kolonial.no forteller:

– I dag kan du mot et lite tillegg få varene du bestiller fra kolonial.no levert på døren. Kostnaden er da den samme som du betaler i en fullsortimentsforretning. Alternativt kan du hente varene gratis på et hentepunkt i nærheten av der du bor. Og det er her det selvkjørende kjøretøyet kommer inn. I fremtiden setter vi nemlig disse hentepunktene på hjul og kommer hjem til deg – helt førerløst.

Kolonial.no har i dag over 30 slike hentepunkter rundt om i Oslo og Akershus hvor kundene kan hente dagligvarene de har bestilt på ettermiddagen og kvelden.

Prøveprosjekt på Fornebu?

Kappløpet for å få realisert prosjektet er i full gang. Viktigst er å få på plass en lovmessig regulering som gjør slik førerløs trafikk lovlig. Det er den ikke i dag.

– Regjeringen vil fremme et slikt lovforslag til våren, og da kan det bli mulig å få til et prøveprosjekt i løpet av året. Og så må vi tilrettelegge regelverk og økonomiske incentiver for selvkjørende trafikk i Nasjonal transportplan, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Budstikka.

– Kan Fornebu være et godt sted for et slikt prosjekt?

– Ja, absolutt. Tett befolkede områder med hvor det samtidig er litt distanse mellom folk og handelstilbud er ideelle steder å teste ut dette. Forus i Stavanger kan også være et aktuelt område.

LES OGSÅ: - Bilder kveler Bærum

– Vi må skape et nullutslippsamfunn

Bærum kommune, SmartCity Bærum og næringslivet på Fornebu vil samarbeide for å få til en slik lokal pilot.

– Dette passer veldig godt inn i hele det plangrepet vi har tatt på Fornebu. Vi må bli mer kortreiste, det er helt avgjørende for å få ned CO2-utslippene og skape et nullutslippsamfunn. Kanskje disse førerløse bussene kan ta med glass- og metallavfall i retur fra de samme kundene. Det er bare en tanke som slo meg, sa ordfører Lisbeth Hammer Krog under lanseringen.

– Vi arbeider for å gjøre dette prosjektet til en del av programmet i SmartCity Bærum, bekrefter partnerskapets leder Unni Larsen.

Førerløse busser passer godt med de rådene lederen for Bærums klimapanel Jens Ulltveit-Moe la frem i forrige måned. Det er bare tre uker siden Flytoget og Ruter, sammen med NHO Transport, Acando og Telenor, satte i gang et pilotprosjekt med selvkjørende elbusser for persontransport.

Artikkeltags