Skip to main content

Vil redde kollektivsatsing: – Nødt til å ha et attraktivt tilbud

Balder Alvær Olafsen (SV) mener Viken må opprettholde dagens busstilbud for å få passasjerene tilbake.
Balder Alvær Olafsen (SV) mener Viken må opprettholde dagens busstilbud for å få passasjerene tilbake.
Foto: Truls Fenre

– Her vil det bli behov for et bedre tilbud, ikke et dårligere, sier Balder A. Olafsen (SV), på bussen til Vøyenenga. Fra i sommer vil den gå sjeldnere. 

– Vi er avhengig av at flere reiser kollektivt, om vi skal nå klimamålene, sier Balder Alvær Olafsen, SVs gruppeleder i Viken. 

Foran denne ukens fylkestingsmøte fremmer partiet, sammen med Rødt og MDG, et forslag om at de varslede rutekuttene reverseres. Fra 4. juli skal en rekke bussavganger i Asker og Bærum forsvinne, spesielt i rushtiden. Frafallet av passasjerer etter pandemien, er også størst i Asker og Bærum

– Bilandelen har økt etter pandemien. Skal vi styrke kollektivandelen er vi nødt til å ha et attraktivt tilbud, mener Olafsen. 

Vil heller justere ruter

215A, bussen mellom Sandvika og Kolsås, går via Olafsens oppveksthjem på Vøyenenga. Tilbudet kuttes fra tre til to avganger i timen i rushtiden. 

– Her vil det bli behov for et bedre tilbud, ikke et dårligere, mener han. 

– Ruter mener folk i Asker og Bærum likevel vil få et godt tilbud, som tar høyde for passasjervekst. Hva tenker du om det? 

– Vi har bygget Norges beste kollektivtilbud i Akershus og Oslo. Det har gjort at flere reiser kollektivt. Vi kan justere hvor bussen skal gå, ikke kutte i avganger. 

Balder Alvær Olafsen skulle helst sett at bussen til Vøyenenga gikk oftere, ikke sjeldnere, fremover.
Balder Alvær Olafsen skulle helst sett at bussen til Vøyenenga gikk oftere, ikke sjeldnere, fremover.
Foto: Truls Fenre

Tar vekk ledig kapasitet 

Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, sier de står overfor en stor utfordring med å redde kollektivtransporten. 

– Med bortfall av passasjerer på 20 prosent, den generelle prisstigningen og kostnader knyttet til overgangen til elektrisk transport har vi i 2023 en utfordring på mange hundre millioner vi må løse. 

Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, mener det er bedre å kutte nå enn senere.

Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, mener det er bedre å kutte nå enn senere. 

Foto: MORTEN BRAKESTAD

Han mener derfor det er bedre å spare penger på å kutte i tilbudet nå mens bussene ikke fylles, fremfor å gjøre mindre justeringer som kan bety ytterligere kutt neste år. 

– Må man ikke opprettholde et godt tilbud for å få folk tilbake til kollektivtransporten? 

– Det gjør vi, selv med disse kuttene. I 2019 satset Ruter for å øke passasjertallene. De passasjerene har aldri kommet. Det er kapasitet som aldri har blitt fylt opp vi nå tar vekk. 

Forventer store kutt

Ruter mener kuttforslaget de har lagt frem er nødvendig, på grunn av den økonomiske situasjonen. 

– Ruter kan ikke planlegge å kjøre for penger vi ikke kommer til å ha. Tilpasningene er forsøkt gjort slik at de i minst mulig grad skal påvirke målet om at flere reiser med kollektivtransport, skriver pressevakt Øystein Dahl Johansen i en e-post. 

Tirsdag ble det klart at Ruter forventer et tap på 700–900 millioner kroner i Oslo og Akershus i 2023. Det kan bety store kutt på hovedlinjene og full stans for Vollenbåten, ifølge selskapet

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.