Skip to main content

Unison støtte for blåtrikken – tross lave passasjertall

Trikken til Bekkestua deler spor med T-banen, mellom Jar og Bekkestua. Det kan skape sikkerhetsutfordringer når de nye trikkene er på plass.

Trikken til Bekkestua deler spor med T-banen, mellom Jar og Bekkestua. Det kan skape sikkerhetsutfordringer når de nye trikkene er på plass. 

Foto: KARL BRAANAAS

Bærum, Oslo og Viken vil bevare linje 13 til Bekkestua. Passasjergrunnlaget er foreløpig tynt. 

– Da jeg inviterte til dette møtet visste jeg ikke helt hva som ville skje. Jeg trodde ikke det ville komme en løsning, men det jeg håpet skulle skje skjedde, sier Erik H. Larsen.

Sammen med Terje Løverås står han bak aksjonsgruppen «Bevar blåtrikken til Bekkestua», som onsdag hadde invitert politikere, fra Oslo, Bærum og Viken, samt representanter for Ruter og Sporveien til folkemøte. 

– Det viktige var at de fikk snakket sammen, på tvers av partier, grenser og roller. Tidligere har de vært i hver sin boks, sier Larsen. 

Erik H. Larsen, forkjemper for blåtrikken, innledet møtet på Bærum bibliotek på Bekkestua.

Erik H. Larsen, forkjemper for blåtrikken, innledet møtet på Bærum bibliotek på Bekkestua. 

Foto: Truls Fenre

Samstemte politikere

Bakgrunnen for at trikken til Bekkestua skal legges ned er at de nye trikkene som er kjøpt inn ikke vil tåle å krasje med T-banen, som deler spor med trikken mellom Jar og Bekkestua. Derfor har planen vært at trikken skal stoppe på Øraker i Oslo. 

I august kom det imidlertid frem at det er økonomiske, ikke tekniske, grunner til at trikken til Bærum skal stoppes. 

Politikerne som deltok på folkemøtet på biblioteket på Bekkestua var usedvanlig samstemte onsdag kveld. 

Flere trakk frem at det har skjedd mye siden 2015, da Sporveien bestilte nye trikker. Klimamål, utbyggingsplaner og ny teknologi for trikk og bane ble hyppig brukt som argumenter for å bevare trikken. 

Erik H. Larsen hadde samlet en rekke politikere til folkemøtet onsdag.
Erik H. Larsen hadde samlet en rekke politikere til folkemøtet onsdag.
Foto: Truls Fenre

Tynt passasjergrunnlag

– På Bekkestua skal det komme tusen nye boliger de nærmeste årene. 

Det skal være et kollektivknutepunkt. Å legge ned skinnegående transport i 2021 er ikke riktig vei å gå, fastslo varaordfører i Bærum Siw Wikan (H).

Arbeiderpartiets gruppeleder i Bærum Kjell Maartmann-Moe påpekte at utbyggingsplanene for Skøyen, Lilleaker og Bekkestua vil skape kundegrunnlaget i fremtiden. 

Ruter presenterte imidlertid tall for trikken som ikke var veldig oppløftende: 

I november 2019 var det i underkant av 500 påstigende om dagen på Bekkestua på hverdager. Det er kun syv prosent av dem som reiste kollektivt fra Bekkestua i perioden. 

Under pandemien har antall passasjerer vært omtrent halvparten av hva det var i 2019. 

– Mangler noen kroner

Sporveien og Ruter har, på oppdrag fra Viken, startet en utredning av hvordan trikketilbudet mellom Øraker og Bekkestua kan opprettholdes. 

Cato Asperud, kommunikasjonsansvarlig i Sporveien, ba samtidig de fremmøtte om også å være åpne for alternativer, for eksempel et nytt knutepunkt på Jar. 

Thomas Tvedt, avdelingssjef for samferdselsplanlegging og forvaltning i Viken, var tydelig på at pengene er den store utfordringen, og at Viken derfor må ha med seg Oslo for å sikre strekningen. 

Da møtet var slutt, oppsummerte Larsen: 

– Da har vi lært at trikk til Bekkestua er teknisk mulig. Alt som mangler er noen få kroner.

Mangeårig stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) var ordstyrer på folkemøtet.
Mangeårig stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) var ordstyrer på folkemøtet.
Foto: Truls Fenre
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.