Skip to main content

Ruter legger ikke vekk kuttforslag

Tomme T-baner og busser har ført til kraftig fall i billettinntektene til Ruter. De har varslet mulig kutt i tilbudet, dersom ikke tilstrekkelig antall millioner kroner i krisehjelp kommer på plass.

Tomme T-baner og busser har ført til kraftig fall i billettinntektene til Ruter. De har varslet mulig kutt i tilbudet, dersom ikke tilstrekkelig antall millioner kroner i krisehjelp kommer på plass.

Foto: Joakim S. Enger

Fylkesrådet i Viken gir 100 millioner kroner i krisehjelp, samtidig som de ber regjeringen ta resten av regningen. Ruter varsler at det likevel kan bli kutt i tilbudet.

– Fylkesrådet setter av 100 millioner kroner til kollektivselskapene i 2022 i kompensasjon for bortfall av billettinntekter etter koronaperioden. Det kan redde kollektivtilbudet første kvartal, men ikke videre etter det, sa Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon da Viken-budsjettet ble lagt frem fredag.

Samtidig sa Søvik at det kommer en egen sak til fylkestinget i november om hvordan man skal opprettholde et best mulig kollektivtilbud etter første kvartal.

– Vi oppfordrer også regjeringen til å få dette på plass, sa Søvik – med henvisning til å sikre det resterende beløpet Ruter har skissert at må på plass for å unngå kutt i tilbudet neste år.

I sin oppsummering av budsjettet sa Søvik følgende: 

– Vikens kollektivselskaper viderefører dagens tilbud frem til april. Med fortsatt svikt i billettinntektene, vil kollektivselskapene være avhengig av en ny statlig kompensasjonsordning for å opprettholde dagens tilbud gjennom hele 2022.

Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon i Viken, bidrar med 100 millioner kroner.

Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon i Viken, bidrar med 100 millioner kroner.

Foto: MORTEN BRAKESTAD

Tre kuttforslag

– De 100 millionene gjør at eventuelle kutt gjøres etter første kvartal neste år, det vil si fra april. Ruter må planlegge tre måneder frem i tid for å kunne oppfylle de forpliktelsene vi har i kontraktene med operatørene våre, sier pressevakt Sofie Bruun i Ruter.

Selskapet opererer med tre ulike scenarioer for kutt. Det heftigste kuttforslaget innebærer blant annet ingen kollektivtrafikk på søndager eller etter klokka 20 øvrige dager.

Samtidig er kollektivtrafikk på sjøen, blant annet båten mellom Slemmestad, Vollen og Oslo, der kuttene vil merkes først.

– Ruter har skissert kutt på tre ulike nivåer. På første nivå er det foreslått å kutte de ekstraavgangene som nå testes ut på Vollen-sambandet. På de ytterligere nivåene er det foreslått å prioritere buss fremfor båt, da dette er et billigere tilbud og vi kan transportere flere reisende med buss enn med båt, forklarer Bruun.

Øyvind Slåtta tar ferge til Oslo, fra Vollen. Han bor på Torp-Høymyr.
Øyvind Slåtta tar ferge til Oslo, fra Vollen. Han bor på Torp-Høymyr.
Foto: KNUT BJERKE

Øyvind Slåtta (41) reiser kollektivt med Vollenbåten til og fra jobb i Oslo. Mulig kutt i kollektivtilbudet er dårlig nytt, mener 41-åringen.

– Jeg synes i hvert fall at fergen må spares. Å kutte i transporten på sjøen er å gå baklengs inn i fremtiden. Fjorden er vel det eneste stedet der det ikke blir kø, sier Slåtta.

Rødgrønt håp

Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp) og Oslos samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) sendte tidligere denne uken brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Der ba de om 500 millioner kroner for å kunne tilby et tilsvarende kollektivtilbud som i dag frem til sommeren.

– Solberg-regjeringen har bidratt ved å gi hjelp ut året, men ikke noe i 2022. Jeg har selvsagt tro på den rødgrønne regjeringen, og at det er mulig å få hjelp er der, sier Skinnes. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) forteller at de er godt kjent med utfordringene kollektivtrafikken har hatt siden pandemien kom, med kraftig reduserte billettinntekter, men håper passasjerene vender tilbake. 

– Et godt kollektivtilbud er en av bærebjelkene i et moderne samfunn som vårt. Det er fylkeskommunene som har ansvaret for tilbudet, også med tanke på omstilling når etterspørselen endrer seg. Det ser vi Viken fylkeskommune har tatt i dag, sier samferdselsministeren, og fortsetter:

– Likevel har staten under pandemien bidratt til å sikre et nødvendig tilbud. Vi vil følge situasjonen tett videre. Det er all grunn til å rose sjåfører, konduktører og andre som har bidratt til å holde hjulene i gang i en krevende tid."

Opp til passasjerene

Selv om både Sofie Bruun og Olav Skinnes er glad for millionhjelpen fra Viken, er de tydelige på at kuttforslagene ikke legges vekk i en skuff.

– Vi er nødt til å forberede for tilpasninger i tilbudet i Viken, men ingenting er avgjort og ingen tiltak er bestemt. Hvordan tiltakene som er skissert som scenarioer i tiltakspakkene, faktisk kan komme til å bli, avhenger av mange usikre faktorer og er under arbeid, sier Bruun.

Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp, midten), håper på hjelp fra regjeringen.

Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes (Sp, midten), håper på hjelp fra regjeringen.

Foto: KARL BRAANAAS

Olav Skinnes har et enkelt, men tydelig budskap. Dersom passasjerene uteblir, forsvinner også deler av dagens kollektivtilbud.

– De tre alternativene til kutt som Ruter har varslet, er fortsatt aktuelle. Vi skal kontinuerlig jobbe med å gjøre kuttene minst mulig smertefulle, men antall reisende avgjør hva som vil skje, sier Skinnes.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.