Skip to main content

Ruter: Bussene er godt skodd

BUSSTRØBBEL: Eksemplene på rutebusser som sliter på glatt føre er mange. Ruter hevder bussene er godt skodd, men at de er avhengig av at veien blir strødd.

Busser som står på tvers på glatt føre, er et velkjent problem. Ruter hevder likevel at bussene er godt nok skodd.

Onsdag morgen sperret en buss all trafikk i Østre vei på Nesøya etter å ha havnet på tvers på det glatte føret. Dette er ikke første gang det skjer på denne øya, og det blir neppe siste gang heller.

– På Nesøya har vi hatt flere tilfeller av busser som har hatt problemer på det glatte føret. Vi er helt avhengige av at det er strødd, sier Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter.

– Noe av utfordringen langs en busstrasé er at det ofte er veldig ulike kjøreforhold, legger hun til.

Her er en annen buss med trøbbel i Østre vei på Nesøya: Ny buss på tvers – innstiller rutebuss til Nesøya

– For dårlig skodd

Budstikka har ved flere anledninger skrevet om busser som sliter på glatt føre, ikke bare på Nesøya, men også andre steder i Asker og Bærum.

I januar ble bussruten mellom Dikemark og Asker innstilt i rundt fire timer etter at en buss ikke kom seg opp bakken i Heggedalsveien. I januar 2018 endte to busser i grøften i Gamle Ringeriksvei ved Godthåb, og noen år tidligere kjørte en rutebuss av veien i Heggedal etter å ha blitt utsatt for sterk vind og glatt føre.

Martin Martinsen, leder av samferdsel i Asker kommune, går langt i å si at det også kan være andre årsaker til at bussene får trøbbel, og viser til flere tilfeller tidligere i vinter.

– Vi har også sett busser som har vært for dårlig skodd, uten at jeg skal si at det er årsaken nå, sier Martinsen.

Helårsdekk

Ruter hevder bussene som kjører i distriktet er godt nok skodd.

– Utgangspunktet er at bussene skal være skodd for føret. Det som man gjør er at man legger på nye dekk før vintersesongen av typen helårsdekk. Dette er dekk med vinteregenskaper, som da slites gjennom hele sesongen, sier Sofie Bruun, og fortsetter:

– Dekkene starter med gode vinteregenskaper og tilfredsstille de krav som til enhver tid gjelder, fastslår hun.

 

KOMMUNIKASJONSSJEF: Sofie Bruun i Ruter.

Piggdekk er ikke et alternativ for Ruter.

– Vi kjører ikke med piggdekk av miljøhensyn. I Oslo er det heller ikke lov å kjøre med slike dekk på grunn av miljøhensyn, forteller Ruters kommunikasjonssjef.

Utfordringer med kjetting

I januar 2018 ga politiet busselskapene kjetting-kritikk etter kontroll. Årsaken var at omtrent ingen av bussjåførene visste hvor kjettingene lå, og samtlige busser hadde lettkjettinger, som ifølge politiet ikke er godt nok på isføre. Bruun legger ikke skjul på at bruk av kjetting ikke er høyeste prioritet.

– Det å holde rutetiden er viktig for oss og våre passasjerer, men å få bussen frem i rimelig tid når sjåføren må gå av bussen og ta av og på kjetting er vanskelig, forklarer Bruun, men presiserer likeve følgende:

– Trafikksikkerheten er alller viktigst, og den går vi ikke på kompromiiss med. Da instiller vi heller bussruten, presiserer hun.

I Nittedal har Ruter forsøkt å ha en buss med kjettinger plassert på ekstra utfordrende strekninger, slik at denne kan ta med seg passasjerene videre fra bussen som kjører ruten uten kjettinger. Kommunikasjonssjefen ser imidlertid ikke på dette som, en optimal løsning overalt.

– Når det er glatt er det ikke bare busser som står, men også biler. Det er dermed ikke bare å sende flere busser til et problemområde, sier Bruun.

– Det enkleste er å få strødd kjørebanen så raskt som mulig. Vi er avhengig av et godt samarbeid med kommuner og fylkeskommuner, avslutter hun.

Les flere artikler