Elbileiere tror de kastes ut for godt

MISFORNØYD: Jørn Uldalen fra Vettre mener det er unødvendig å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. - Hadde de bygget om påkjøringsrampene ved Høvik og Blommenholm hadde problemet vært løst, mener han.

MISFORNØYD: Jørn Uldalen fra Vettre mener det er unødvendig å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. - Hadde de bygget om påkjøringsrampene ved Høvik og Blommenholm hadde problemet vært løst, mener han. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Elbileiere i Asker og Bærum tviler på om de får komme tilbake til bussfilen igjen.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

– Det er noe dritt, rett og slett. Unødvendig, slår elbileier Jørn Uldalen fra Vettre fast.

Han er mildt sagt lite begeistret over nyheten om at Statens vegvesen nekter elbiler å kjøre i kollektivfeltet på E18 i Oslo i rushtiden fra 1. juni.

Allerede nå har veivesenet varslet at de vurderer å innføre samme forbud på E18 fra Sandvika til Lysaker fra høsten av.

– Dette godet er årsaken til at de fleste i Asker og Bærum har kjøpt elbil. Også jeg. Det blir vel til å kjøre etter klokken 09, da, sier Uldalen.

LES OGSÅ: Elbilene kastes ut av kollektivfeltene i Oslo

Tror på permanent forbud

Fire av de seks elbileierne fra Asker og Bærum Budstikka møtte under elbilkinoen på Ikea denne helgen, tror at veivesenets vedtak er starten på et permanent forbud.

– Jeg er redd for det. Det må jeg være så ærlig å si, sier Jorun Asperheim fra Asker.

– Man kan frykte for det, istemmer Ellen Stenling fra Lommedalen.

De to siste elbileierne har imidlertid full tiltro til at Asker- og Bærumspolitikerne vil ordne opp.

– Ordførerne i Asker og Bærum gikk sammen og sa at de ikke ville stanse elbilene. Så det blir nok ikke noe av, sier Thomas Eriksen fra Vollen.

LES OGSÅ: Stengte tunneler koster næringslivet 700 mill.

Bussen må frem

Selv om flertallet av elbileierne tror på permanent forbud, er det stor variasjon i hva de synes om forbudet. Og hvordan forbudet vil prege deres hverdag.

Flere er pensjonister, og kjører uansett ikke i rushtiden. Andre bruker ikke kollektivfeltet selv når de reiser til jobb.

– På generelt grunnlag er det helt greit. Kollektivtrafikken må ha førsteprioritet. Så hvis man skal ta bort et gode, har jeg forståelse for det, sier Morten Arvnes fra Fornebu.

Både han og samboeren Julie Svenneby viser til at det lenge har vært varslet at godene ville bli borte, når elbil-andelen ble stor nok.

– Jeg er mer opptatt av at man ikke betaler i bomringe, sier Svenneby.

LES OGSÅ: Vil presse elbilene ut av kollektivfeltet i rushtrafikken

Ingen vil selge

Ingen av de seks elbileierne vil selge elbilen dersom det viser seg at bussfil-nekten blir permanent. Til det er de blitt for glade i elbilen sin.

– Har du først kjørt elbil en stund, vil du ikke bytte. Den er helt overlegen i lokaltrafikken, sier Uldalen.

– For meg betyr ikke dette mye, for jeg har pensjonert meg. Men når kona pensjoneres om tre år, kan det hende vi vurderer å kjøpe en annen bil. Kollektivfeltet er ikke det viktigste, men det er en del av pakken. Man skal ikke røre for mye ved pakken, sier Egil Finnerud fra Blommenholm.

LES OGSÅ: Vegvesenet vil kreve medpassasjer

Artikkeltags