Klesgigant til topps på etisk handel

Selvfølgelig: For oss er etisk handel selvfølgelig, sier leder for bærekraftig handel i Varner-Gruppen, Annabelle Lefèbure-Henriksen. 
FOTO: MARIT HELLAND

Selvfølgelig: For oss er etisk handel selvfølgelig, sier leder for bærekraftig handel i Varner-Gruppen, Annabelle Lefèbure-Henriksen. FOTO: MARIT HELLAND Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Mens svenske H & M denne våren er blitt kritisert for sin produksjon, har Norges største klesprodusent Varner-Gruppen har vunnet pris for etisk handel.

DEL

Les alt innhold på budstikka.no – bestill abonnement her

Riksmediene har denne våren omtalt Human Rights Watch rapport som mener den svenske klesgiganten H & M bruker barnearbeid.

Klesgiganten har selv understreket at det er nulltoleranse for dette, og vil ettergå anklagene.

LES OGSÅ: Klinket til med Dressmann-rekord i fjor

Fikk pris som ildsjel

Varner-Gruppen på Billingstad er Norges største kleskonsern, og har for siden del jobbet bevisst med dette i flere år.

Innsatsen ble nylig belønnet. Varner Gruppens Annabelle Lefèbure-Henriksen (34) mottok prisen for «Årets etiske ildsjel 2014» av Initativ for etisk hendel (IEH).

motiverende å få en slik anerkjennelse. Jeg ble overveldet og rørt, sier Annabelle, hvis foreldre bor på Blommenholm.

LES OGSÅ: Først hentet Asker-mennene Rolling Stones, nå har de hentet Zlatan Ibrahimovic

Sterk støtte fra eierne

Hun forteller om sterk støtte fra Varner Gruppens eiere, familien Varner med brødrene Petter, Marius og Joakim.

Og Lefèbure-Henriksen understreker at dette slett ikke kun er for å etablere et godt omdømme utad.

– Det handler om hvordan vi jobber og hvordan vi ønsker å skape vår suksess. Vi gjør det fordi vi vil, og fordi det handler om god forretningsskikk, selvfølgelig skal vi gjøre det, sier Lefèbure-Henriksen.

Ingen lettvint vei

Det er ingen lettvint vei frem til å få en slik pris.

Lefèbure-Henriksen har jobbet som Sustainability Manager (leder for bærekraftig handel) i Varner-Gruppen siden 2006. Hun forklarer om en grundig og omfattende prosess for å sikre etisk handel.

Grunnleggende rutiner

– Det handler mye om å få grunnleggende rutiner og systemer på plass. Rutiner og systemer som handler om et godt og sikkert arbeidsmiljø.

– Hva har dere eksempelvis gjort?

– Det kan gå på grunnleggende ting som brannsikkerhet, riktige produksjonsmaskiner og opplæring i riktig bruk og det å få på plass gode HR-systemer og kontrakter.

Tett på produksjonen

Hun sier dette ikke gir seg selv. Det er ekstremt viktig å være tett på produksjonen.

– Vi har fire hovedland for produksjon. Disse er Tyrkia, India, Bangladesh og Hong Kong.

– Vi har produksjonskontorer ute i de regionene vi opererer i. Disse følger opp den konkrete produksjonen tett. Vi ønsker ikke å spre produksjonen i flere land enn dette. Det er lettere å kontrollere produksjonen når man konsentrerer seg om færre land, sier hun.

I Varner Gruppens Sustainability Team er det 15 totalt, hvorav seks i Norge.

Støtter Work 2 Learn

Et annet viktig eksempel på etisk handel og utvikling er at

selskapet støtter Work 2 Learn prosjektet.

– Dette er et fantastisk prosjekt, sier Lefèbure-Henriksen.

Det handler om å implementere den nordiske lærlingemodellen i Bangladesh og gi ungdommer økt skolegang og mulighet til å jobbe i den formelle sektoren under ryddige forhold. Unge voksne blir lærlinger i fabrikkene, og får trent opplæring under veiledning.

Nulltoleranse for barnearbeid

Dette er altså ikke barnearbeid. – Vi har selvfølgelig nulltoleranse for barnearbeid, sier hun.

– Hva med lønn? Er det minstelønn dere opererer med i alle land eller betaler dere mer enn dette?

– Det er viktig at fabrikkansaette får en lønn de kan leve av. Vi stiller krav til alle våre produsenter at fabrikkledelsen må betale den lovbestemte minstelønnen. Denne skal dekke daglige behov og tillate noe sparing. Men dette er et komplekst tema som henger sammen med forhold sosialt og politisk i landet. Det finnes ingen lettvinte løsninger og derfor jobber vi sammen med blant annet IEH og andre aktører i bransjen med disse spørsmålene, sier Lefèbure-Henriksen.

Leverandørlister

Lenge var leverandørlister et stort tema når det gjaldt etisk handel og kleskjeder.

Varner-Gruppen er i dag blant dem som er helt åpne om sine leverandørlister. Fremtiden i våre hender har i flere år jobbet for at kleskjedene skal fortelle omverdenen hvilke fabrikker de bestiller klærne fra.

En viktig begrunnelse fra FIVH har vært at åpenhet øker sannsynligheten for at selskapene setter i verk tiltak for å unngå at fabrikkene som produserer for dem stemples som «versting-fabrikker».

Åpne leverandørlister

Lenge ville ingen gjøre dette. Ifølge Fremtiden i Våre Henders nettsted var en av begrunnelsene at dette ville svekke konkurranseevnen. Men etter den store kampanjen «Vreng kleskjedene» åpnet først Moods of Norway, og senere Varner, H & M, Lindex og KappAhl opp listene.

– Etisk handel begrepet er blitt stadig mer komplekst. I tillegg har måten vi kommuniserer på endret seg. Tiden var moden for å åpne listene, ikke minst var det viktig for oss å lytte til hva våre kunder ønsket, sier Lefèbure-Henriksen.

Blir aldri ferdig

– Er systemene og rutinene deres nå perfekte etisk sett?

– Dette er ikke et arbeids som stopper og man blir ferdig med. Det krever kontinuerlig oppfølging og forbedring. Og det er lærerikt og utfordrende, avslutter Lefèbure-Henriksen.

Artikkeltags