– Elevene her på Ramstad blir kjempeglade hvis vi får hver vår iPad. Vi er veldig spente på hva politikerne bestemmer seg for, sier Truls Hodt (15), elevrådsleder ved Ramstad skole.

Nettbrett har vært en snakkis blant elevene etter at Ramstad ble én av ti Bærums-skoler på rådmannens innstilling til ytterligere utvidelse av prøveprosjektet «Digital skolehverdag».

På administrasjonens anbefalte liste står i tillegg to andre ungdomsskoler: Mølladammen og Ringstabekk.

Og der står syv barneskoler: Eiksmarka, Emma Hjorth, Gullhaug, Hosle, Høvik Verk, Jar og Snarøya.

LES OGSÅ: Skolepolitikerne avgjør nettbrett-satsing

Elevene mestrer mer

Forslaget fra rådmannen innebærer at alle disse ti skolene – med til sammen 4.687 elever og 400 lærere – bør med i det unike, digitale prøveprosjekt i januar.

Nettbrett i skolen

  • Fem skoler i Bærum har vært med på pilotprosjektet «Digital skolehverdag» siden januar 2015.
  • Alle elever og lærere ved disse skolene har brukt nettbrett som ett av sine viktigste arbeidsverktøy både hjemme og på skolen.
  • Tre barneskoler er med: Bekkestua, Grav og Jong. To ungdomsskoler er med: Gjettum og Vøyenenga.
  • I kveld tar hovedutvalg for barn og unge i Bærum stilling til om iPad-prosjektet skal utvides med ti skoler til.
  • 7 barneskoler anbefales: Eiksmarka, Emma Hjorth, Gullhaug, Hosle, Høvik Verk, Jar og Snarøya.
  • 3 ungdomsskoler anbefales: Ramstad, Ringstabekk og Mølladammen.
  • iPad-elevene skal følge vanlige læreplaner og vurderes på vanlig måte.

 

1.600 elever fordelt på fem skoler har allerede brukt nettbrett som sitt primære læremiddel hver dag i alle fag siden januar 2015.

Som Budstikka nylig har omtalt, er erfaringen blant elever, lærere og foreldre så langt overveiende positive etter det første nettbrettåret. Den første evalueringen, som ble lagt frem i forrige uke, konkluderer med at iPad-elevene mestrer mer og er mer motiverte. De oppløftende tilbakemeldingene har overbevist administrasjonen i Bærum om å satse enda større.

LES OGSÅ:

Mange skoler vil med

– Interessen blant skolene for å bli med i pilotprosjektet har vært svært stor, sier Susanne Kaaløy, seksjonsleder grunnskole i Bærum kommune.

Hun forteller at kriteriene for å bli valgt blant annet har vært skolenes erfaring med bruk av nettbrett i opplæringen, skolenes mulighet til å prioritere satsingen over tid, samt å ta del i tiltak for å heve kompetansen.

LES MER: Vi trenger en mer digital skole

Rektor ved Ramstad skole, Siv Børven Moberg, er allerede klar til å ta i bruk nettbrett til sine 518 elever og drøyt 40 lærere hvis de nå får klarsignal. Over 100.000 kroner er satt av til kompetanseheving av staben, skolens nettverk er i ferd med å bli oppgradert.

– Vi må forholde oss til at verden rundt oss er digital, og at elevene er vokst opp med å være digitale. Vi ønsker å gjøre skole-hverdagen bedre med nye verktøy, sier Børven Moberg.