– Vi skrev ulike ord på en lapp, og så leste du opp Kneip, sier Jørgen Platou Willumsen (28) fra Tanum og ser bort mot kameraten.

– Så da ble det Kneip. Kort, grei og folkelig. I tillegg var det ledig, ikke minst. Kneippbrød skrives nemlig med dobbel p, sier Stian Korntved Ruud (25) fra Bekkestua. Han legger trykk på p-en.

Flaks, ifølge de to uhøytidelige designerne.

Sammen holder de til i verkstedet på Carl Berner i Oslo. Her har de holdt til i ett år nå. Kameratene har et brennende engasjement for håndlagde produkter.

– Vi forsøker å kun benytte oss av selvsanket materiale, sier Stian.

LES OGSÅ: Vaser ikke bort tiden

Skohorn for Bolina

Vel tilbake i verkstedet gjør designerne seg kjent med materialet, og avgjør hva de kan lage.

Videre selges produktene til butikker, eller gjennom egen nettbutikk, Kneip.

Egenproduserte skohorn selges på interiør-butikken Bolina, som ligger på Stabekk.

– Materialet har vi sanket ved sommerhuset mitt på Nesodden. Her har vi hentet syrin og eik. I tillegg fant vi mahognimaterialer fra gamle båter der ute. Dette er gjenbruksmaterialer, sier Stian, og fortsetter;

– Etterpå satte vi oss ned med kniv og jern. Jeg forsøkte å lage noen skohorn like, for å gjøre arbeidet enklere, og for å kunne selge skohornene billigere. Det endte med å bli vanskeligere, sier han og ler.

LES OGSÅ: Satser mest i sengen

Bevissthet rundt håndverk

Et klassisk håndverksprosjekt. Hvert produkt er unikt. Med egenlagd tekstilpose til skohornene, unngår man plastikkræl, forklarer Stian.

– Vi er helt ferske, så det er gøy at det går så fort fremover, sier Jørgen.

Designerne opplever en voksende grad av bevissthet rundt håndverk.

– Vi er avhengige av det. Når vi legger ned mange timer, blir prisen høyere enn om man velger å kjøpe billigproduserte varer med dårlig kvalitet, sier Jørgen.

- Produktene skal vare

Kompanjongene er opptatt av at produktene skal vare. Tanken er å bruke mer penger på et objekt som følger kunden gjennom livet.

– Du kjøper et forhold til produktet. Det blir ikke bare bruk og kast, sier Jørgen videre.

Målet er å leve av arbeidet. Men det tar tid å bygge merkevaren og få produktene ut til riktige steder.

Har troen på 2015

Duoen har likevel et optimistisk syn på fremtiden. For inneværende år er planen å fortsette i samme spor. Muligens satse på større produkter, og gå til anskaffelse av ulike maskiner.

– Vi forsøker å eksperimentere. Produktene våre er ofte et resultat av eksperimentene vi gjør, sier Stian om den kreative prosessen.

Designerne tror 2015 vil bli et spennende år. Et år med mange muligheter.

– Allerede har det skjedd mye gøy, så jeg får mer og mer tro på at dette vil fungere. Vi får se hva tiden bringer, sier Jørgen.

– Vi sprer fingrene så godt vi kan, så ser vi hvor vi blir dratt hen, fullfører kameraten.

LES OGSÅ: – Jeg ser arkitektur i alt