Ida (23) vant pris i Cannes

CANNES DESIGN: – Jeg føler et ansvar som designer, fordi vi er med og påvirker folks holdninger. Folk vil kjøpe en livsstil de kan stå inne for. Når jeg skal stjele to sekunder fra folks liv ønsker jeg å skape noe som øker bevisstheten, ikke bare selge et produkt, sier designer Ida Louise Andersen fra Kalkfjellet i Asker.

CANNES DESIGN: – Jeg føler et ansvar som designer, fordi vi er med og påvirker folks holdninger. Folk vil kjøpe en livsstil de kan stå inne for. Når jeg skal stjele to sekunder fra folks liv ønsker jeg å skape noe som øker bevisstheten, ikke bare selge et produkt, sier designer Ida Louise Andersen fra Kalkfjellet i Asker. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

23 år gamle Ida Louise Andersen fra Asker gikk til topps i Young Lions Design i Cannes sist uke.

DEL

Ida og samarbeidspartner Sunniva Grolid vant gull i konkurransen Young Lions Design i Cannes i konkurranse med 18 andre team fra ulike land. Oppgaven var å designe en ny visuell identitet for byen Cannes i løpet av 24 timer.

– Vi kunne ikke fått en mer utfordrende eller spennende oppgave. En profil for en by må kunne romme så mye, samtidig være gjenkjennbar og tydelig, sier Ida Louise, som til daglig jobber i designbyrået We Oslo.

Designer-duoen bestemte seg tidlig for å fokusere på byen slik den er i dag og hvordan den hele tiden er i utvikling.

Resultatet ble en dynamisk løsning i friske farger, som kan brukes på ulike plattformer og i ulike settinger.

Farger og dynamikk

–  Konseptet vårt visualiserer energien og pulsen i Cannes. Byen har en tiltrekningskraft på mennesker fra hele verden. Virkemiddelet vi brukte, er et dynamisk mønster som alltid ender opp i logoen. Mønsteret vil endres i bevegelse, farge og tempo ut i fra hvilke målgrupper det skal kommuniseres til. Ved å legge inn elementer som bryter mønsteret, hyller vi ideen av å gå sin egen vei og tenke annerledes. Fargene har vi hentet fra naturen, sjøen, solen og solnedgangen i Cannes, forklarer Ida Louise.

Cannes Lions er verdens største årlige prisutdeling og festival for profesjonelle i den kreative kommunikasjonsindustrien. Festivalens Young Lions gir unge talenter muligheten til å konkurrere på internasjonalt nivå.

LES MER: Nå vil de fargelegge Sandvika

Bakgrunn fra Bleiker

Designeren roser utdanningen hun fikk på formgivningslinjen på Bleiker videregående skole.

– Der fikk jeg lære det grunnleggende håndverket med engasjerte dyktige lærere. Vurdering av arbeidsprosesser og oppgaver gjorde meg bevisst på kriterier for kvaliteten på arbeidene, sier hun.

Hun mener mange unge ikke er klar over alle de studiemuligheter som finnes, og oppfordrer flere til å ta mer aktive grep selv. Etter Bleiker gikk Ida Louise på Norges Kreative Fagskole, før hun fullførte en bachelor på Nuova Accademia di Belle Arti i Milano.

– Jeg er egentlig ikke et naturlig designtalent, men har lært meg til å jobbe hardt. Etter hvert har jeg trent opp et øye for god design.

Gir seg ikke ...

Gjennom idretten RG (rytmisk gymnastikk) i Asker har Ida lært seg å overføre fysisk utholdenhet og terping til mental styrke og presisjon, og ikke gi seg før hun er fornøyd.

Selv ser hun verdien av å stadig fornye seg og være oppdatert.

– De digitale mulighetene gjør at alt går fortere og fortere. Man må være på hele tiden, for å holde seg relevant, sier prisvinneren.

LES OGSÅ: Bruker hytta hele året