Har fått 40 mill. i offentlig støtte, men kun solgt hydrogen for 502.000,-

Marked: Foreløpig er det ikke tilstrekkelig med busser og biler til å gjøre det lønnsomt å selge hydrogen. Men utviklingen går i retning av at både kollektivtrafikk, og kommuner som Bærum, velger å satse på hydrogendrevne kjøretøy.foto: ruter

Marked: Foreløpig er det ikke tilstrekkelig med busser og biler til å gjøre det lønnsomt å selge hydrogen. Men utviklingen går i retning av at både kollektivtrafikk, og kommuner som Bærum, velger å satse på hydrogendrevne kjøretøy.foto: ruter Foto:

Over fire år har selskapet Hyop fått 40 millioner kroner i offentlig støtte for å selge hydrogen til biler. Selskapet har solgt drivstoff for 502.000 kroner i perioden.

DEL

Hyop AS har fått ytterligere 17 millioner kroner til å bygge en hydrogenstasjon på Høvik. Stasjonen har vært planlagt siden 2014 og skal åpne til våren.

– Dette høres ut som et subsidieopplegg som har løpt løpsk, sier professor Michael Hoel ved økonomisk institutt på Universitetet i Oslo.

Han satt i «Grønn skattekommisjon». Detaljer rundt Hyop kjenner han ikke til, ut over regnskapstall han får presentert av Budstikka:

I løpet av årene 2012–2015 mottok Hyop 40,7 millioner kroner i offentlig støtte, og brukte 11,1 millioner kroner på lønninger til to til fire ansatte. 23,5 millioner gikk med til det som i regnskapene er kalt «annen driftskostnad».

– Det omfatter alt det øvrige ved driften, forklarer Ulf Hafseld i Hyop.

Professor Hoel mener hydrogenprosjektet er verdt subsidier. Det er krevende å etablere fyllesteder for hydrogen som drivstoff.

LES OGSÅ: Få biler fyller hydrogen

Penger sitter løst

– Men de som skal dele ut subsidier må ha tenkt igjennom hvor lenge subsidiene skal vare, hvordan de skal følges opp og hvordan de eventuelt skal stoppes, sier Hoel.

Når prosjekter får merkelappen «klima» eller «grønt skifte» sitter ofte offentlige midler løst, mener Hoel.

Gode formål: Subsidier må følges opp, sier professor Michael Hoel ved Universitetet i Oslo. FOTO: UiO

Gode formål: Subsidier må følges opp, sier professor Michael Hoel ved Universitetet i Oslo. FOTO: UiO Foto:

– Vi ser stadig politikere som viser til at de bruker penger når de skal dokumentere handlekraft, og ikke til resultater av pengebruken, sier Hoel.

Ulf Hafseld i Hyop sier at selskapet rapporterer to ganger i året til Enova og jevnlig til fylkeskommunen. Det er disse som har bidratt med støtten til drifte i Hyop.

LES OGSÅ: Nå satser oljebransjen grønt

– Sløsing

– Politikere som tar beslutninger basert på idealisme og miljøfanatisme er de største sløserne med samfunnets midler, mener Odd Willy Lørstad (Ap).

Kommunestyrerepresentanten fra Lommedalen er oppgitt over at Hyop AS har fått 17 millioner offentlige kroner på en hydrogenstasjon på Høvik, uten at en pumpe hittil har vært å se.

Han understreker at han ikke er imot hydrogenforsøk. Men han mistenker Akershus-politikerne for å ha fattet politiske beslutninger uten å sette seg godt nok inn i hva dette innebærer.

Artikkeltags