Helene og Pierre tar en «high five» for ny måte å lære på

HIGH FIVE: – Vi lærer på en helt annen måte, og det er gøy, forteller Helene Brun i 8. klasse på Hundsund ungdomsskole – her sammen med en av klassens veiledere, Pierre Bastviken, toppsjef i konsulentselskapet Atkins Norge på Lysaker.

HIGH FIVE: – Vi lærer på en helt annen måte, og det er gøy, forteller Helene Brun i 8. klasse på Hundsund ungdomsskole – her sammen med en av klassens veiledere, Pierre Bastviken, toppsjef i konsulentselskapet Atkins Norge på Lysaker. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Vi lærer best og får utrettet mest gjennom å samarbeide med andre, enten det er i klasserommet eller på jobben. Det er Helene Brun i 8. klasse på Hundsund og bedriftsleder Pierre Bastviken enige om.

DEL

– Det er mye mer spennende på skolen nå. Vi lærer på en helt annen måte, og det er gøy, forteller Helene og klassekameratene Ida Robinson, Mattias Tofte og Gustavo Grøsland i 8 B på Hundsund ungdomsskole.

De har nettopp lagt bak seg et tre ukers undervisningsprosjekt, «Digitale Sprell», der målet er at flere av dem skal velge matte og naturfag på videregående – samtidig som alle får prøve prosjekt som arbeidsform.

– Den kompetansen får de garantert bruk for når de skal ut i arbeidslivet. Over 70 prosent av verdiskapingen i Norge skjer i dag gjennom prosjektarbeid, forteller Pierre Bastviken, sjef i konsulentselskapet Atkins Norge, Lysaker.

LES OGSÅ: De fikk se nytten av realfag

Lettere å få realfagløftet

Det er fjerde år på rad at åttendeklassingene på Hundsund har gjennomført «Digitale Sprell», med lærerne som aktivt deltagende bidragsyter til de selvstyrte prosjektteamene – og ansatte i Atkins som veiledere.

– Bruker man det beste fra dette opplegget i undervisningen, tror jeg det blir lettere å få til det realfagløftet skolen trenger, sier Sissel Naustdal i HumanPotential.

TEAM: Elevene Ida Robinson, Helene Brun, Mattias Tofte og Gustavo Grøsland sammen med Hundsunds Maj Iren Ottesen og Pierre Bastviken i Atkins.

TEAM: Elevene Ida Robinson, Helene Brun, Mattias Tofte og Gustavo Grøsland sammen med Hundsunds Maj Iren Ottesen og Pierre Bastviken i Atkins. Foto:

Hun og Katarzyna Adamska har nå ferdigstilt en forskningsrapport, der de har undersøkt hvilken effekt «Digitale Sprell» kan ha på elevenes tankesett (mindset) knyttet til læring og skolemotivasjon – og hvordan lærerens lederegenskaper påvirker denne effekten.

LES MER: Vilmers oppfinnelse hindrer ensomhet

– Intelligens kan utvikles

Den viktigste konklusjonen er at både lærerens tankesett og lederegenskaper har en klar innvirkning på elevenes tankesett.

– En lærer med et vekstorientert tankesett gir mer uttrykk for at noe kan læres gjennom hardt arbeid og gode strategier, mens en lærer med låst tankesett lettere vil anta at elever som sliter, mangler en medfødt evne til å bli gode.

– Intelligens kan altså utvikles?

– Ja, nyere hjerneforskning viser at vår intelligens kan utvikles gjennom læring. I tillegg viser omfattende forskning at hardt arbeid, engasjement og et støttende miljø i større grad er relatert til prestasjoner over tid enn IQ og talent. Tenk hvilken rolle lærerne – men også vi foreldre – har har med å få flere elever til å mestre og gjennomføre videregående utdanning, der færre enn seks av ti i dag fullfører på normert tid. Her har lærerens rolle flere likhetstrekk med bedriftslederens, sier Naustdal.

LES OGSÅ: Må bli bedre på tall

Artikkeltags