104 småtasser i barnehagen filmer til det store lerretet

PÅ SYKEHUS: Asger Mols (t.v.) filmer Theodor Daniel Resen-Fellie og Sebastian Bjerke Hansen på sykehus. Filmen som er laget i barnehagen skal vises på Sandvika kino tirsdag. De blir det også fest med sjampanjebrus og gjester på rød løper.ALLE FOTO: SONIA ANITA JENSEN

PÅ SYKEHUS: Asger Mols (t.v.) filmer Theodor Daniel Resen-Fellie og Sebastian Bjerke Hansen på sykehus. Filmen som er laget i barnehagen skal vises på Sandvika kino tirsdag. De blir det også fest med sjampanjebrus og gjester på rød løper.ALLE FOTO: SONIA ANITA JENSEN

Filmskapere fra to til seks år forbereder premiere på sin egen film ved Sandvika kino. Småtassene har selv dokumentert livet i barnehagen.

DEL

– Det er Petra som skal få blomstene, sier Mia Vatne Celius (5) og rekker frem en diger bukett med silkeblomster, som hun har laget selv.

Femåringen fra Glassverket barnehage er med i gruppen som lager rekvisitter til barnehagens nye film. Den handler om alt fra livet i barnehagen til eventyret om pannekaka, og hva som skjer når Karsten og Petra havner på sykehus.

Det er det siste innslaget Mia er mest interessert i, for det er her hun bidrar:

– Vi roper i gangen. Også ser vi Petra, som ligger helt stille og er våt i hodet av blod, forklarer Mia.

LES OGSÅ: Henrik og Franziska jakter på Olavsskrinet

5 åring filmer

Rundt svinser Asger Mols (5) med filmkamera.

Sebastian Bjerke Hansen (5) trer på gipsen, og kryper opp i nabosenga. Han ligger på sykehus med «brukket» bein.

– Gjør det vondt? spør Per Erik Jenssen.

Han er daglig leder ved Glassverket barnehage, og er veldig stolt over at barna lager film.

Gutten snurrer på gipsen for å vise at den ikke er «ekte».

– Nei, svarer han og smiler lurt.

– Det gjør vanligvis ikke vondt på film, sier Jenssen.

Storforbrukere av film

Til de voksne forklarer han at barn konsumerer så mye film og spill til daglig via iPad, telefoner og tv, at han vil de skal lære hva som egentlig skjer når en historie blir til film.

– Jeg vil at barna skal få erfaring med å produsere. Vi ønsker ikke at de bare skal være konsumenter. Derfor har vi studert og produsert egne filmer i barnehagen i hele januar og februar. Det ligger mye arbeidet i å lage manus, kostymer, rekvisitter, spille, filme, klippe og legge på lyd, forklarer han.

Filmprosjektet er et ledd i Norlandia Barnehagenes satsing på kunnskap og innovasjon, hvor barnehagen på Høvik har valgt å satse på film.

Nå ser alle frem til å vise resultatet for familie og venner. Det skal skje på en ordentlig kino. Og barna har klippet og tegnet egen billetter, som de skal selge for 20 kroner.

LES OGSÅ: Siri (11) er barnestjerne i NRKs julekalender

Premieren er på Sandvika kino tirsdag 28. februar klokken 16, med ny forestilling en time etter. Da blir det sjampanjebrus, ballonger og rød løper med prominente gjester. Hit kommer også ildsjelene fra Stine Sofie Stiftelsen, som har holdt foredrag for de ansatte.

– Personalet har bestemt at pengene skal gå til stiftelsen. De fortjener det for arbeidet for åpenhet om overgrep og barnehagene har en viktig rolle for å lære barn om å sette grenser, sier Jenssen.

Førsteamanuensis Mari-Ann Letnes ved NTNU har forsket på hvordan bruk teknologi i barnehagen utløser kreativitet. Hun er positiv til filmprosjektet.

– Når vi skaper, så mestrer vi. Vi blir tydelige for oss selv og andre. Å bli sett, er viktig for selvfølelse og samfølelse, sier hun.

– Åpne svar som i et filmprosjekt, har tydelig kraft. Jeg opplever også at barn blir sufflører når de sitter i kinosalen, og føres opp til et metanivå. Når de forteller hva som skjer, utvikler de språk og filmforståelse. Dermed blir de mer enn konsumenter, sier Letnes.

LES FLERE KULTURNYHETER HER

Artikkeltags