Motorpool snudde gigantunderskudd til stort millionoverskudd på tre år

KJENT LANDEMERKE: Motorpool ligger tett inntil E18 ved Høvik.

KJENT LANDEMERKE: Motorpool ligger tett inntil E18 ved Høvik. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Land Rover-forhandler Motorpool på Høvik tok en skarp u-sving og fikk orden på butikken igjen.

DEL

I 2012 så fremtiden alt annet enn lys ut for bilforretningen. Underskuddet endte på hele 15,7 millioner kroner og en kraftig nedbremsing på utgiftene måtte til. Tre år senere har salget økt med 60 millioner kroner og overskuddet i fjor var på fem millioner kroner.

– Vi har redusert kostnadene våre en del ved å tilpasse antall ansatte etter det behovet vi har. Samtidig har vi solgt bra med biler, og har god drift på ettermarkedet vårt, sier daglig leder Kjell Norderhaug i Motorpool.

LES OGSÅ: Her er de mest populære millionbilene i Asker og Bærum

Kuttet i staben

Motorpool var i 2012 registrert i Brønnøysund med 35 ansatte, nå er tallet 20.

– Det er kombinasjon av godt salg og kontroll på kostnadene, sier han.

Han karakteriserer fjoråret som «veldig bra».

– Vi satte i gang en prosess i 2012, som går på bedre struktur på selskapet og bedre kostnadskontroll. Vi har gått gjennom alle ledd i bedriften for å se hva vi kan bli bedre på og det har gitt resultater, sier han.

– Hvordan er markedssituasjonen for dere nå?

– Den er veldig bra. Vi har hatt et godt førstekvartal, Vi jobber mot et tilsvarende overskudd også i år, sier han.

– Det har dukket opp en del nye aktører i den prisklassen dere opererer i?

– Vi er vant til å jobbe i konkurranse og med kontinuerlige endringer. Det viktige er at vi er gode på det området vi driver på, mener han.

LES OGSÅ: Her er millionbilene som er solgt hittil i år

Uten el og hybrid

Samtidig påpeker har at de ikke har elbiler og hybridbiler.

– Dette er blitt veldig populært og det er ting som vil komme på våre modeller i fremtiden. Det blir spennende, sier Norderhaug.

– Kommer det slike modeller i år?

– Nei, det gjør det ikke. Jeg vet ikke når det kommer, men det ligger i kortene at alle som driver med bilproduksjon i dag jobber med alternative drivlinjer, sier han.

– Er Tesla en konkurrent?

– Nei, vi konkurrerer med BMW, Mercedes og Audi. Det er vanskelig å si hva Tesla betyr for oss i praksis. Vi har helt andre modeller, selv om Tesla nå kommer med en SUV med Model X, påpeker han.

Artikkeltags