Skip to main content

Får gangfelt tre måneder etter de spurte

Fotgjengerovergangen kommer i forbindelse med krysset til høyre, der personen kommer gående. Årsaken til at det blir gangfelt, er for å gjøre skoleveien tryggere.

Fotgjengerovergangen kommer i forbindelse med krysset til høyre, der personen kommer gående. Årsaken til at det blir gangfelt, er for å gjøre skoleveien tryggere.

Foto: KARL BRAANAAS

Kommunen har kommet bekymrede Hosle-foreldre i møte. Nå blir det ny fotgjengerovergang på skoleveien. 

– Vi sendte en henvendelse i slutten av januar, etter at flere foreldre hadde henvendt seg til oss om det de mente var et farlig punkt for kryssing av vei til og fra skolen, sier Håvard Eriksson i Nærmiljøutvalget på Hosle skole.

For kort tid siden kom svaret fra Bærum kommune. Etter å ha utført tellinger av personer som krysset Magnus Blikstads ved Prost Holsviks vei og antall biler som passerte, konkluderte de med at hvite striper i veien er nødvendig «for å sikre fremkommeligheten til myke trafikanter».

Det opprettes også venteareal på østsiden av veien. 

– Vi er glade for rask løsning. Samtidig har vi vært usikre på om kommunen har sett henvendelsen vår, for vi har ikke hørt noe siden vi skrev til dem. Det hadde vært ålreit med noe à la «vi skal se på saken og kommer tilbake til dere», sier Eriksson, som til daglig er ansatt som sykkelkoordinator i Bærum kommune.

Fylket koblet inn

Arbeidsgiveren hans legger ikke skjul på at de har sviktet i oppfølgingen. «Vi beklager sent svar», står det i skrivet Hosle-foreldrene har fått tilsendt.

Dersom ingen innsigelser kommer til kommunen innen 16. mai, starter de nokså umiddelbart arbeidet med å få på plass gangfeltet. 

Hosle-foreldrene er ikke de eneste i Asker og Bærum som kjemper for tryggere skoleveier og kryssing av veier.

Dette er noen av beboerne som støtter ønsket om fartshump og lavere fartsgrense i tillegg til fotgjengerovergang, der Østeråsbakken møter Nordgrenda. Fra venstre følger André Ankerstjerne, Stine Ankerstjerne, Mari Ystgaard, Øyvind Borch, Christoffer Beyer, Magnus Giving og Espen Kragelund barna sine over veien. – Dersom man får etablert en trygg overgang vil enda flere kunne benytte seg av denne ruten, mener Beyer.

Dette er noen av beboerne som støtter ønsket om fartshump og lavere fartsgrense i tillegg til fotgjengerovergang, der Østeråsbakken møter Nordgrenda. Fra venstre følger André Ankerstjerne, Stine Ankerstjerne, Mari Ystgaard, Øyvind Borch, Christoffer Beyer, Magnus Giving og Espen Kragelund barna sine over veien. – Dersom man får etablert en trygg overgang vil enda flere kunne benytte seg av denne ruten, mener Beyer.

Foto: KNUT BJERKE

Etter at naboer og foreldre i mange år har forsøkt å si ifra at gangfeltet i Bærumsveien ved Jarmyra er utrygt, tok SV i Viken til slutt saken til fylkesråden for samferdsel. Det endte med at fylket er i full sving med å sjekke ut mulige forbedringer.

På Østerås i Bærum er tryggere og mer naturlig kryssing av veien ett av tre ønsker på lista når de igjen har bedt kommunen vurdere om trafikksikkerheten kan bedres.

Kjører på rødt lys

I Heggedal skaper sjåfører som kjører på rødt lys i Gjellumkrysset på Røykenveien stor bekymring. 

– Det er nedslående nyheter og kjempetriste tall, sa Rune Toftini, leder av FAU på Heggedal skole, etter at 37 sjåfører kjørte på rødt i februar.

FAU-leder Rune Toftini etterlyser flere tiltak for å bedre tryggheten for spesielt skolebarna i lyskrysset i Heggedal.
FAU-leder Rune Toftini etterlyser flere tiltak for å bedre tryggheten for spesielt skolebarna i lyskrysset i Heggedal.
Foto: Joakim S. Enger

Et par uker tidligere skrev Budstikka om Kristin Lygre Åsen som ikke våger å la datteren Angelika (7) gå alene på skoleveien fordi trafikken gjennom Heggedal er så utrygg.

Foreldre på Evje skole i Bærum fortalte i januar om at barna har fått en trafikkfarlig skolevei fordi gangbroen over Brynsveien er stengt. Kommunen mener ny bro bør bygges, men kan ikke si når.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.