Skip to main content

Bærumsjenter har braksuksess med basisklær

Lene og Rikke Holmen-Jensen. To svigerinner har brukt mammaperm og fritid til å designe, produsere rog promoterer klesmerket elle&il.

Lene og Rikke håpet å nå omsetningsmålet på én million kroner. Istedet endte de opp med det dobbelte. Nå vil jentene ekspandere ut av Norge.

Det er bare noen måneder siden Lene (32) og Rikke (33) Holmen-Jensen kom tilbake fra Miami, der stjerneregissør Ray Kay tok bildene til deres nye kolleksjon. Regissøren, som har laget musikkvideoer for Lady Gaga, Justin Bieber og Britney Spears, er én av Lene og Rikkes trumfkort på en hittil kort, men suksessrik grunderreise.

– Hvis noen hadde sagt til meg at det skulle gå så bra for ett år siden hadde jeg ikke trodd på dem, sier Lene Holmen-Jensen.

Fem barn + 1

Sammen med svigerinnen Rikke Holmen-Jensen står hun bak klesmerket elle&il, som springer ut fra kjøkkenbenkene på Hosle og Stabekk. Det har vært «et bratt år» og mye læring.

– Vi er småbarnsmødre som drømte om å skape noe eget mens vi gikk hjemme med babyene våre, forklarer Lene.

 

PRODUKTIVE: Len (t.v) og Rikke Holmen-Jensen har de ssite årene bygget opp merkevaren elle&Il. Døtrene Victoria (2) og Mille (6 mnd) har vært tett på prosessen hele veien.

Hun jobber som siviløkonom, mens svigerinnen har lang erfaring fra klesbransjen. Tilsammen har de fem små barn i alderen 6 måneder til seks år. elle&Il er deres sjette, felles barn.

Vil erobre verden

Småbarnsmødrene var aldri i tvil om hvordan barnet skulle se ut.

– Vi bestemte oss for enkle basisklær i hvitt, svart og grått. Så dro vi på stoffmesse i Paris og fabrikkbesøk i Portugal og Hong Kong, sier Lene.

Det siste året har elle&Il vokst i rekordfart. Der merket deres for ett år siden fantes i to butikker i Norge, er det nå representert i over 30. Neste år står Sverige - og verden for tur.

– Vi setter oss høye mål, vi gjør det, sier Rikke.

LES OGSÅ: Karianne vant foran Vogue og Dior

Ros fra stjerneregissør

Og det var med den innstillingen de fikk Ray Kay, som egentlig heter Reinert Olsen, til å fotografere klærne deres.

– Vi så at han likte bildene vi la ut på instagramkontoen vår - så da turte vi å spørre, sier Lene.

Stjernregissøren selv mener jentene fra Bærum fant et uoppdaget hull i markedet og «fylte det knallbra».

– Jeg traff Lene og Rikke da jeg var hjemme i Norge på ferie og syntes de hadde et supert konsept, så det var bare hyggelig å hjelpe dem med bilder. Og de to er jo supre å jobbe med. Etter flere shoots med dem så anser jeg dem mer som venner enn kunder, sier Ray Kay fra Miami.

LES OGSÅ: – En liten gründers store drøm

Reportasjen fortsetter under bildet

 

I AKSJON: her fotograferer Ray Kay vårens nye kolleksjon fra elle&Il på en strand i Miami.

Betaler i gjærbakst

For et lite gründerfirma uten ressurser til tradisjonell markedsføring har jentenes bruk av eget nettverk og sosiale medier vært et annet trumfkort.

Les Lene og Rikkes 10 grundertips for å lykkes  

– Vi har brukt vår utvidede vennekrets som modeller, hatt lager i kjelleren og betalt regnskapsføreren i gjærbakst, sier Rikke.

Sist, men ikke minst, knyttet jentene tidlig til seg et pressebyrå. Via dem fikk de vist frem kolleksjonen til stylister, bloggere og magasiner.

– Det er et lite miljø i mote-Norge. Vårt inntrykk er at man heier på hverandre, sier Lene.

Fant nisje i markedet

Blant dem som heier på Rikke og Lene er Line Varner fra Nesøya. Varner har jobbet i motebransjen i 30 år, og feirer i år 10 årsjubileum med sin egen merkevare Line of Oslo.

– Selvsagt kjenner jeg til elle & Il! De er kjempeflinke jenter, sier Varner.

– Hvorfor tror du de har slått så godt an?

– De har funnet en nisje i markedet, basics er noe vi trenger hver dag! De har også vært nøye på å velge god kvalitet, sier Varner.

Den erfarne grunderen har stor tro på jentene i fremtiden.

– Sats på konseptet dere har bygget opp nå, og hold dere til profilen dere bestemte fra starten, anbefaler hun.

LES OGSÅ: Strikking, aksjer og eiendom ga en inntekt på 29 millioner

Snikfotograferer damer med klær

Hjemme hos Rikke på Stabekk forbereder svigerinnene en ny vår med et nytt salgsteam på plass.

– Vi forsto etterhvert at vi ikke kunne rekke alt, med små barn og store ambisjoner, sier Lene.

Nå er målet at det nye salgsteamet skal bidra til at «elle&Il» passerer fire millioner i omsetning i 2016.

– Jeg kjenner fortsatt på en barnlig glede over å se klærne i bruk - på folk jeg ikke kjenner. Det har faktisk skjedd nylig, på en kafé og en håndballcup. Det gir meg et skikkelig kick! Og så sniker jeg frem mobilen og sender en snap til Lene, sier Rikke.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.