Skip to main content

Kjemper for lokal nisjebutikk på Høvik

AKSJONSGRUPPA: Gro Nylander (i midten med rødt pannebånd) har satt i gang en underskriftskamapnje for å støtte opp om Høvik blomst. Det setter Lilly Nacar (foran Nylander) stor pris på.
AKSJONSGRUPPA: Gro Nylander (i midten med rødt pannebånd) har satt i gang en underskriftskamapnje for å støtte opp om Høvik blomst. Det setter Lilly Nacar (foran Nylander) stor pris på.

Lokalbefolkningen på Høvik frykter at nisjebutikkene på stedet forsvinner. Nå slår de ring rundt Høvik blomst - som har fått konkurranse fra matbutikken.

– Det startet veldig beskjedent, men nå har det tatt litt av. Nå er vi godt over hundre som har engasjert oss for å bevare blomsterbutikken, sier Gro Nylander.

Hun og ektemannen Øivind Almaas har satt i gang en underskriftskampanje for å vise sin støtte til innehaver Lilly Nacar som driver blomsterforretningen på Høvik senter. Der ligger også Meny som har sitt eget blomsterutsalg i butikken. Gro Nylander presiserer at hun ikke er «mot Meny, men for mangfoldet».

– Vi vet at Lilly er bekymret for omsetningen. Siden Meny kom til Høvik er den blitt dårligere, sier Nylander.

Selger butikk-tulipaner

Lilly Nacar har drevet blomsterforretningen på Høvik siden 2004. Familien drev også inntil nylig frukt og grønnsaksbutikken «Gutta på Høvik» på det lokale handelsstedet.

– Vårt mål er at Lilly kan fortsette å være her, og ikke forsvinne slik isenkram-butikken, kiosken og kafeen allerede har gjort, sier Nylander.

Butikksjef hos Meny på Høvik, Aline Kjendalen, mener det er stor forskjell på utvalget i egen butikk og Høvik blomster.

– Vi har et vanlig butikksortiment som finnes i Meny-butikker over hele landet, og det er ikke i nærheten av det utvalget Høvik blomst har. Det eneste jeg selger mye av er butikk-tulipaner, sier Kjendalen.

 

VIL REDDE BLOMSTERBUTIKK: Lokalbefolkningen på Høvik vil redde Høvik blomst - som de mener blir utkonkurrert av blomstene til Meny.
VIL REDDE BLOMSTERBUTIKK: Lokalbefolkningen på Høvik vil redde Høvik blomst - som de mener blir utkonkurrert av blomstene til Meny.

Stusser over kampanjen

Butikksjefen tror det er plass til blomster i begge forretningene på Høvik senter. Ifølge Kjendalen bruker hun selv Høvik blomst når hun skal ha det «lille ekstra».

– Men vi ser at veldig mange av våre kunder ønsker vårt tilbud av blomster, og det skal også respekteres. Som forbruker ønsker man jo å få alt på et sted, sier hun.

Gårdeier Arne Eriksen setter pris på at Høvik-folket engasjerer seg i lokal handel, men finner det underlig at de lager underskriftskampanje mot Meny.

– Å sette to butikker på det samme senteret opp mot hverandre er ingen god ide. Dialog med de som kan gjøre noe med det er en bedre måte. Dagligvarebutikken er det sterkeste kortet og beste garantist til de øvrige butikkene og tjenestene vi har på lokalsenteret, sier Eriksen.

 

KONKURRENTEN: Lokalbefolkningen på Høvik vil redde Høvik blomst - som de mener blir utkonkurrert av blomstene til Meny. Her butikksjef ved Meny.
KONKURRENTEN: Lokalbefolkningen på Høvik vil redde Høvik blomst - som de mener blir utkonkurrert av blomstene til Meny. Her butikksjef ved Meny.

Vil planlegge fremtiden

Han understreker at engasjementet lokalbefolkningen nå viser bør handle om mer enn bare blomster for Høvik senters del. Førstkommende mandag arrangerer Eriksen en medvirknings-workshop sammen med kommunen for å få førstehånds kjennskap til beboere og brukeres ønsker for Høvik i fremtiden.

– Det vil alltid være noen som er spesielt glad i én butikk. Derfor er det også viktig at man handler der. Da blir de drivverdige, ikke bare hyggelige å ha, sier Eriksen.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.