Skip to main content

Asker-hest ble nesten historisk

Propulsion (til venstre) vant for Örjan Kihlström, Cokstile (t.h.) blir toer i sin andre start i Elitloppet. Christoffer Eriksson kusket.
Foto: Lars Jakobsson/TR Bild

Cokstile, født i Hogstadveien i Asker, kjempet heroisk og ble toer i Elitloppet, et av verdens mest prestisjetunge travløp.

– Enormt, kommenterte oppdretter Per Erik Hagen om prestasjonen til 7-årige Cokstile som nå er italiensk eie. 

For sølvmedaljen fikk Cokstile og de italienske eierne 1,5 millioner svenske kroner, pluss 250.000 kroner for seieren i kvalifiseringsheatet. Oppdretter Hagen, bonde og tidligere journalist i Budstikka i 25 år, kan være stolt. Men rik blir han ikke. Han får ingenting. 

– Sånn er reglene, kommenterer mannen bak stjernehesten som ble solgt på Bjerke-auksjon som åring. 

Jan Kristian Waaler kjøpte – og solgte videre til Jan-Erik Andresen, Kolbotn-mannen som også var eier av Yarrah Boko som ble tredje i Prix d’Amérique i 2014.

Svensk vinner

Bare to norske hester har vunnet Elitloppet, som er et av verdens mest prestisjetunge travløp. Rex Rodney vant i 1986 og Steinlager i 2005. Søndag holdt altså Cokstile på å gjøre det helt store. 

Hesten, som ble solgt til Italia for 2 millioner kroner i juni i fjor, vant sitt kvalifiseringsheat. I finalen ble 7-åringen nummer to. Propulsion, med Örjan Kihlström i sulkyen vant i sitt femte forsøke i Elitloppet og tok dermed med seg førstepremien på 3 millioner svenske kroner. 

Propulsion hang i tredjespor fra første til siste meter. Normale hester ville «dødd på flekken», men ikke «Propp’en» som han kalles i broderlandet Sverige. 

Strålende sølv

I sitt kvalifiseringsheat vant Cokstile fra den tøffe posisjonen utvendig for leder. I finalen var han en stund posisjonsvinner før Cokstile måtte ut i krigen. Og hesten, med oppvekst i Asker, fightet som nevnt innledningsvis heroisk til en strålende sølvmedalje i Elitloppet 2020.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.