Skip to main content

Legevaktleder beklager etter at Anita (23) ventet i 10 timer på legevakten

Anita Brenno skadet kneet i påsken. Etterspillet på Bærum legevakt ville hun gjerne vært foruten.

Anita Brenno skadet kneet i påsken. Etterspillet på Bærum legevakt ville hun gjerne vært foruten.

FOTO: KNUT BJERKE

Anita Brenno (23), bosatt på Gullhaug, forteller hun ventet rundt ti timer på Bærum legevakt. Legevaktleder beklager. 

– Jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg og irritert når jeg tenker på det. Jeg forteller dette fordi jeg håper legevakten endrer rutinene sine slik at andre slipper oppleve det samme, sier hun.

«Det kan nok bli litt ventetid» var beskjeden 23-åringen skal ha fått da hun oppsøkte Bærum legevakt torsdag 21. april om ettermiddagen.

Brenno opplyser at hun kom til legevakten mellom 15.00 og 16.00 torsdag. 

– Jeg kom ikke inn til legen før rundt 02.00 den natten, altså rundt ti timer senere, forklarer hun Budstikka fra sofaen hjemme på Gullhaug på Bærums Verk. Samboer Daniel Bjørklund (23) var med under store deler av oppholdet på legevakten.

Ingvill Madsen, tjenesteleder ved Asker og Bærum legevakt, sier hun beklager ventetiden pasienten i dette tilfellet erfarte. Hun understreker hun uttaler seg på generelt grunnlag, men beklager uansett ventetiden.

Kne som ikke bedret seg 

Det var i påsken Brenno skadet kneet sitt.

– Jeg trynet på ski rett og slett, sier hun. 

23-åringen forklarer at kneet gjorde vondt, men sykepleiestudenten vurderte situasjonen slik at det helt sikkert var mye brudd og skader på legevakten på skistedet. Hun fant derfor ut at hun ville forsøke klare seg med smertestillende og hvile til hun kom hjem. 

Kneet bedret seg slett ikke. Torsdag 21 april ringte hun legevakten i Bærum og fikk beskjed om å komme.

Samboerparet Daniel Bjørklund og Anita Brenno håper det blir svært lenge til de igjen eventuelt må oppsøke legevakten igjen. – Jeg hadde hørt mange rykter om hvor ille det var, og hvor lenge man måtte vente – men først nå skjønner jeg det virkelig, sier Brenno.

Samboerparet Daniel Bjørklund og Anita Brenno håper det blir svært lenge til de igjen eventuelt må oppsøke legevakten igjen. – Jeg hadde hørt mange rykter om hvor ille det var, og hvor lenge man måtte vente – men først nå skjønner jeg det virkelig, sier Brenno.

FOTO: KNUT BJERKE

Beskjeden på telefon var at hun trolig måtte ta et bilde av foten, forteller hun. I skranken ble hun stilt spørsmål av en sykepleier for å avklare hvilken såkalt kategori hennes skade tilhørte. 

– Det ble kategori grønn, altså ikke en så akutt kategori som for eksempel oransje eller rød, forklarer Brenno selv.

Lang og uviss ventetid

Bærums Verk-kvinnen beskriver et hendelsesforløp med mye venting. Hun forklarer hun har fått beskjeder underveis som tilsa det var virket logisk å vente lenger.

– Jeg kom inn til legen rundt 02.00. Legen kjente på benet og vred litt på det. Jeg fikk da beskjed om at røntgen var stengt for natten. Konklusjonen er at det er noe med musklene og at jeg må holde foten i ro. Jeg får så beskjed om å skaffe noen krykker, som jeg må betale egenandel for før jeg drar hjem, forklarer Brenno. 

Paret er bitre og opprørte over den lange ventetiden.

Hvorfor fikk jeg ikke beskjed om at jeg var blitt nummer tre, i stedet for nummer en? Hvorfor fikk vi ikke beskjed om at røntgenavdelingen var stengt, spør Anita Brenno. Samboer Daniel Bjørklund skal ha fått beskjed om at det ikke «var noen vits i å klage».

Hvorfor fikk jeg ikke beskjed om at jeg var blitt nummer tre, i stedet for nummer en? Hvorfor fikk vi ikke beskjed om at røntgenavdelingen var stengt, spør Anita Brenno. Samboer Daniel Bjørklund skal ha fått beskjed om at det ikke «var noen vits i å klage».

FOTO: KNUT BJERKE

– Jeg hadde ikke sovet, var sliten, irritert og fortvilet. Hvorfor i alle verden kom ingen bort og fortalte oss at røntgenavdelingen var stengt? Da kunne vi dratt hjem. Hvorfor falt vi ned til tredjeplass uten at noen ga oss beskjed? Da kunne vi dratt hjem langt tidligere. Jeg skulle også ønske at et bilde var blitt tatt tidlig lenge før noen legekonsultasjon. Da hadde vi fått sett med en gang hva som måtte gjøres med benet, sier Brenno. 

Noe nytt bilde har hun ikke fått beskjed om å ta. Beskjeden fra legen var at hun først skulle se om det ble bedre før et bilde eventuelt blir tatt. 

Kan bli bedre

Ingvill Madsen, tjenesteleder ved Asker og Bærum legevakt, understreker hun uttaler seg på generelt grunnlag. 

– Selv om hun fikk beskjed om at ventetiden kunne bli langt – tok det altså rundt ti timer før hun kom inn til legen. På generelt grunnlag – er ti timer en akseptabel ventetid? 

Ti timer er veldig lenge og vi beklager at det ble erfart så lang ventetid i dette tilfellet, sier Madsen. 

Ingvill Madsen, tjenesteleder ved Asker og Bærum legevakt, beklager ventetiden Anita Brenno opplevde.

Ingvill Madsen, tjenesteleder ved Asker og Bærum legevakt, beklager ventetiden Anita Brenno opplevde.

FOTO: TRINE JØDAL

– Kvinnen forklarer at hun opplevde oppfølgingen og kommunikasjonen underveis som for dårlig og for lite presis når det gjaldt å avgjøre om hun burde reise hjem eller ikke. Hva kan gjøres fra legevaktens side? 

På generelt grunnlag kan vi alltid bli bedre på kommunikasjon. Helsepersonellets vurdering av hastegrad avgjør prioriteten inn til legen. Ved stor pågang av pasienter kan det dessverre bli ventetid, sier Madsen. 

– Hun forklarer hun ikke fikk beskjed om at røntgenavdelingen var stengt. Dersom man vet at pasienter sitter og venter på å få tatt et bilde, er det da å forvente å få beskjed om at avdelingen der bildet skal tas er stengt? Slik at pasienter i fremtiden slipper oppleve det samme som denne pasienten?

– Igjen tenker jeg at kommunikasjon er viktig, sier Madsen. Hun opplyser også at ved alle avvik og klagesaker er det rutiner på gjennomgang med fokus på forbedring. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.