– Det hele begynte med et ønske om å skape et godt miljø der norske designere hadde mulighet til å stille ut sammen, sier Sverre Uhnger (32).

I 2011 startet han i samarbeid med Sara Wright Polmar (32) og Victoria Günzler (28), fra Bærum, opp designkollektivet Klubben.

– Siden har det ballet på seg med fantastiske muligheter og samarbeidspartnere, sier Uhnger.

– Ja, veien blir til mens vi går, sier Polmar.

På Gave og Interiørmessen i Lillestrøm sitter de to designerne fra Bærum i Sverres egendesignede modulsofa, Courage, laget i samarbeid med Marius Myking.

Fra Klubbens første utstilling med 19 utstillere på 60 kvadratmeter, til dagens utstilling med 36 designere på 500 kvadratmeter. Utviklingen har gått over all forventning.

– Tingenes Tilstand var Klubbens første utstilling i 2012. Mye har skjedd siden den gang, og vi har fått mer tyngde, sier Polmar.

LES OGSÅ: Slik innredet hun hjemmet i «Shades of grey»

Vi ville ha trygghet

Da Klubben ble dannet ønsket Polmar, Günzler og Uhnger å invitere til en utstilling. Medlemmene fikk en oppgave, noe å jobbe mot.

– Når vi har et mål, en utstilling, er det lettere å få ting realisert, sier Polmar.

Målet er å synliggjøre norsk design både internasjonalt og i Norge.

– Ønsket var å skape et nettverk og samle kollegaer. Vi ville ha trygghet og bidra til å inspirere hverandre, sier Polmar.

Noen få år senere har Klubben hatt flere utstillinger enn de drømme om, blant annet i Oslo, Paris, Tokyo og New York.

– Aldri i verden hadde vi trodd at Klubben ville bli så stor, sier Polmar.

Fellesskapet skal vokse sakte, og alle medlemmer skal føle et eierskap i Klubben.

– Kombinasjonen av kompetanse og ressurser utgjør Klubben. Viktigste kriteriet for å bli medlem er å være engasjert, ønske å formidle norsk design, og trives med samarbeid, sier Polmar.

LES OGSÅ: Slik bor stylisten på Snarøya

– Ikke nødvendigvis lønnsomt

Foreløpig har ikke Klubben åpnet egen butikk eller nettbutikk.

– Det har vært en diskusjon, sier Uhnger.

– Men det blir ikke nødvendigvis lønnsomt. Likevel er det interessant å stille ut produktene i butikker, og ha ting til salgs. Folk er ofte interessert i å kjøpe de fine tingene de ser, sier Polmar.

Uhnger er oppvokst på Gjettum. Polmar på Kolsås. På Rosenvilde videregående møttes de to kreative designerne.

– Den gangen kjente vi ikke hverandre særlig godt, sier Polmar.

Men på opptaksprøve til Kunsthøgskolen i Oslo noen år senere traff de på hverandre.

– Det var så godt å se et kjent ansikt, sier hun.

Uhnger reiste til Bergen for å studere på Kunsthøgskolen, mens Polmar ble igjen i Oslo.

Ønsket om å dele erfaringer bidro til at de to fortsatte å holde kontakt.

– Vi gikk inn for å unngå å konkurrere. Hvis norsk design gjør det bra, er det enklere for norske designere å lykkes, sier Polmar.