Vil ta ballegrep på trusemarkedet

HOPPER I DET: Tobarnsfar Anders Selvig (41) fra Rykkinn sa opp sin trygge finansjobb for å utvikle en herretruse som ikke skviser familiejuvelene. Nå driver han egen nettbutikk som bare selger "Comfyballs", og håper å kunne ta ut lønn til neste år.

HOPPER I DET: Tobarnsfar Anders Selvig (41) fra Rykkinn sa opp sin trygge finansjobb for å utvikle en herretruse som ikke skviser familiejuvelene. Nå driver han egen nettbutikk som bare selger "Comfyballs", og håper å kunne ta ut lønn til neste år. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Etter 14 år i samme bedrift var Anders klar for forandring. Løsningen hang og dinglet mellom beina hans.

DEL

Se flere bilder ved å bla i bildekarusellen i toppen av artikkelen.

Anders Selvig (41) fra Rykkinn har alltid vært sånn.

Hytte med lang vei fra parkeringsplassen og stappfullt bagasjerom? Skulle hatt en slags bæremekanisme.

Ny føflekk? Mon tro om man kunne sette i system et slags overvåkingsapparat til bekjempelse av føflekkreft, som kunne drives gjennom bedriftshelsetjenesten.

Så var det den ettermiddagen i gymsalen på Valler for tre år siden. Anders spilte fotball med gode kamerater, iført boksershorts.

– Jeg kjente at det hang og slang uforholdsmessig mye. Da tenkte jeg: Det må da gå an å lage noe som holder bedre på utstyret enn dette.

Anders arbeidet som rådgiver i bedriftsmegleren Bridgehead. Det var en god jobb. Men etter hvert som årene gikk, beveget trusa seg stadig lenger frem i bevisstheten.

Tråklet prototyp på konas symaskin

Symaskinen var egentlig en gave fra Anders til Vibecke. En dag stakk han ut og kjøpte to boksere i størrelse XXL og tråklet dem til slik han mente de burde være.

– Jeg ble litt paff, husker Vibecke.

Hun prøver å ikke være for kritisk når han foreslår noe nytt.

LES MER: Fra gutterom til eget kontor

– Men jeg må innrømme at jeg tenkte dette bare var en av mange ideer, ler Vibecke.

Nå driver Anders egen nettbutikk hvor han selger Comfyballs – en herretruse som lover «balls squeeze avoidance».

- Tar tid å vinne markedet

Hans Mathias Thjømøe fra Vettre, tidligere førsteamanuensis på BI og doktor i forbrukeradferd, mener veien til å lykkes med en truse til tre hundre, kan være både lang og bratt.

– Han får sabla mange konkurrenter. En viss gruppe mennesker skal alltid ha det siste. Men de er ganske få. En ulempe med å satse på undertøy, er at produktet er lite synlig. Du ser klokka og dressen til folk, men du ser jo ikke underbuksa, sier Thjømøe.

Comfyballs etablerer seg i tillegg i et enormt marked.

– Kvalitet er vanskelig å vurdere for forbrukeren. Om man ikke med det blotte øye kan se at et produkt er mer verd enn et annet, vil noen stole på at jo høyere prisen er, jo bedre er det.

Men det å komme i en slik posisjon, tar tid. De største har holdt på i mange, mange år.

LES MER: Ansnes selger etter store underskudd

Litt under halvparten av alle aksjeselskap som ble startet i 2005, levde fortsatt i 2010, viser tall fra SSB.

Lever på én  kommunelønn

Overfor kona valgte Anders en gradvis tilnærming. Han jobbet mange måneder på si med Comfyballs før han sa opp i juni 2012. Avtalen er at familien evaluerer prosjektet over nyttår.

– Man må ha en jobb man trives i, støtter Vibecke.

Selv jobber kona i Bærum kommune.

– Jeg er ikke sånn selv. Jeg er fornøyd med å være ansatt. Anders ønsker å skape noe selv.

Nå overlever mor, far og to gutter på 11 og 12 på én kommunelønn. Per i dag kan det se ut til at Anders kan begynne å ta ut litt lønn fra januar eller februar neste år.

LES MER: Tapte millioner på leker – satser videre på Vøyenenga

– Vi er uansett ikke supershoppere.

Når det gjelder Comfyballs-Teslaen Anders kjører rundt i, så var den kjøpt og nedbetalt lenge før han tok steget ut i usikkerheten.

Vant "Paradise-Kristian Renés" hjerte

Eller friheten. – Det beste med å være gründer, er at jeg får være min egen sjef. Jeg får disponere dagen som jeg vil.

Det er ikke slik at han jobber mindre enn før. Heller litt mer. Da nettbutikken endelig var oppe og gikk, i sommer, reiste familien på en lenge planlagt biltur rundt i USA. Langs Route 66 satt Anders med mobil i hånd og godkjente bestillinger.

Nå prøver og feiler han seg frem med markedsføring, og har stor tro på sosiale medier. Nylig klarte en kamerat å dele ut boksere til en gruppe ungdommer hvorav en viste seg å være innehaver av tittelen «Paradise-Kristian René». Han gjorde som ungdommer gjør: La ut et bilde av den nye trusa si på Instagram.

– Et par dager senere hadde vi voldsom økning i trafikken til siden, forteller Anders.

LES MER: Langt fra den siste olje

I tillegg gleder gründeren seg over endelig å ha fått registrert varemerket Comfyballs. Dette så lenge mørkt ut, da en eller annen tysker fortsatt eier navnet «BALL». Den fra genseren på 80-tallet.

Den floka løste seg i sommer. Men det amerikanske patentstyret er fortsatt mugne.

– For et par dager siden fikk jeg et svarbrev hvor det sto at et betydelig antall amerikanere ville finne navnet Comfyballs både «immoral» og «scandalous».

Artikkeltags