Stakkars den som ikke spiser gjærbakst.

Ja, jeg mener det! Én ting er selvfølgelig dem som ikke tåler det. Som er allergiske, som eser ut og får reelle fysiske plager av å spise mel. Dem er det ikke synd på, for de har det åpenbart mye bedre uten gjærbakst.

Men stakkars den som velger å aldri sette tennene i en luftig, saftig og søtlig bakst. Som nekter seg en bolle i ny og ne. Og enda mer synd er det på den som i tillegg mener at gjærbaksten er roten til alt vondt for menneskekroppen. For jeg mener at den er det motsatte.

bakst deig

NOE I GJÆRE: En flat deig er som et blankt ark. Du kan gjøre akkurat som du vil med det. FOTO: MORTEN ØVERBYE

Nordmenn har bakt gjærbakst i alle år. Den har vært en naturlig del av måltidet til alle høytider, til bursdager og morsomme anledninger. Det er jo ikke så rart, for det er en sikker vinner blant de fleste. Du skjønner hvorfor når du biter i baksten: Det er som om noe fast plutselig smelter i munnen. Den som du måtte gape så stort over forsvinner, helt uten motstand og kamp.

UT OG SPISE?: Her kan du lese Budstikkas restaurantanmeldelser

Samtidig gir den deg den gode følelsen. Det søtlige får deg til å smile, ikke bare fordi den er så god, men fordi den gjør deg så godt.
Det sistnevnte kan selvfølgelig diskuteres. Søte gjærdeiger har aldri stått på listene til Helsedirektoratet over matvarer som er helsefremmende.

Men at sukker får opp humøret, i alle fall for en stund, er vel ikke nødvendig å være så uenige om. Vi trigges av smaker vi opplever som gode, og for mange er nettopp det søte veldig godt. Ikke farlig godt, for litt sukker kan du velge å se på som et ufarlig krydder. I alle fall om du klarer å stoppe i tide.

bakst deig

PENE PAKKER: Horn er anvendelig uansett hva du skal. Til frokost, piknik, skogstur eller rett fra fryseren og i matpakken. FOTO: MORTEN ØVERBYE

Flere hundre tusen nordmenn har kastet seg på lavkarbobølgen. Det betyr farvel til både skoleboller og skinkefylte horn. I mange tilfeller har det sikkert vært fornuftig, men jeg tipper det går en og annen grinebiter rundt som hadde fått det langt bedre om de hadde løsnet litt på tøylene. For selv om du har bestemt deg for å begynne et nytt og bedre liv, så trenger det vel ikke å gå utover akkurat gjærbaksten?

Her kan du lese flere nyheter om mat og vin

Ok, jeg er med på at det ikke er så sunt. Hvitt mel, smør og sukker er en kombinasjon av råvarer som kan sette en stopper for både det lette løpesteget og de stramme linjene. Men så sier jeg heller ikke at du skal spise gjærbakst hver eneste dag. Det er veldig mye du helst ikke skal stappe i deg til daglig, men som ikke nødvendigvis er skadelig for deg. Snarere tvert imot.

Jeg sier at du bør unne deg en bolle i tide og utide. At frykten for det «usunne» ikke skal hindre deg i å nyte smaken av det gode. Det handler om mengdene, ikke sant?

En annen ting jeg er bekymret for er at vi skal glemme hvordan det egentlig gjøres. At kunsten å sette en perfekt gjærdeig bare skal forvitre. Det hadde vært trist, det, om den plutselig gikk i glemmeboken.

bakst

BRA BOLLER: Gjærbakst med eggekrem og melis må da være noe av det beste som finnes, er det ikke? FOTO: MORTEN ØVERBYE

For egentlig er det helt fantastisk hvordan du kan sette sammen noen ingredienser, og plutselig begynner den å leve sitt eget liv. Med riktig temperatur og blandingsforhold begynner gjæren å jobbe. Sammen med sukkeret løfter den deigen til nye høyder. Det tunge og seige blir plutselig til noe luftig og boblende. Fascinerende, ikke sant?

Det som også er fascinerende er at det er så enkelt. Mel, melk, smør, sukker og gjær. Det er fem ingredienser som kan brukes i det uendelige. Jeg har funnet en oppskrift som kan brukes til det ene og det andre og det tredje.

bakst

SØTE SNURRER: Kanel, sukker og hvetebakst er den perfekte kombinasjon. Det beste er at om de ligger noen uker i fryseren, så smaker de like godt etter å ha blitt varmet noen minutter på 100 grader. FOTO: MORTEN ØVERBYE

Det eneste som skiller de fra hverandre er hvor mye sukker du velger å ha i deigen. Vil du ha dessert, har du i sukker. Vil du ha mat, dropper du det søte og satser på litt kjøtt og grønnsaker. Og det er ingen som hindrer deg om du vil bytte ut litt av melet med en grovere variant.

Hvis du prøver ut disse oppskriftene kan jeg garantere deg et godt resultat. Mange tror gjærdeig er vanskelig, men det er det selvfølgelig ikke. Bare sørg for passelig temperert væske, lange hviletider og kjærlig hånd. Og så må du spise med god samvittighet. Da smaker det langt bedre.