– Den forskningen vi har i dag kan dessverre ikke dokumentere at yoga har en tydelig effekt på kondisjon, styrke, bevegelighet eller balanse.

Samtlige yoga-nettsteder viser til forskning og forbløffende resultater, men Sundgot-Borgen mener at studiene som hittil er gjort, har store metodologiske mangler som gjør at en ikke kan konkludere med hvilken effekt yoga faktisk har.

– Dersom yoga utøves med moderat-høy intensitet, med øvelser som stiller krav til muskelstyre, balanse og eventuell bevegelighet, vil disse egenskapene kunne gi effekt i teorien. Men det er ikke dokumentert. Det er viktig at forventningene samsvarer med mulighetene.

Sundgot-Borgen mener likevel at man ikke skal gi opp yoga av den grunn.

LES OGSÅ: Puster med livet som innsats

Oppfordrer til kombinasjon

– Noen former, som Ashtanga yoga, er fysisk krevende, mens andre fokuserer på meditasjon. Hvis yoga føles godt, gir deg velvære i en stressende hverdag og inspirerer deg til annen aktivitet, så er jo dette gunstige effekter i seg selv, sier Sundgot-Borgen som mener en kombinasjon av ulike aktiviteter er den beste medisin for å håndtere stress og sikre god helse.

Ifølge forskning gjort ved Norges idrettshøgskole er inaktivitet et stort problem. Kun 20 prosent av den voksne befolkningen innfrir de offisielle anbefalingene som råder til moderat puls minst 30 minutter om dagen.

– Vi er dessverre svært inaktive i dagens samfunn. Vi liker å tro at vi er født med ski på beina, men jeg vil heller si at vi er født med iPhonen i hånden. Da er det viktig å huske på at enten vi snakker om yoga eller løping, reduseres sannsynligheten for livsstilssykdommer og tidlig død betraktelig bare ved at vi er i aktivitet.

LES OGSÅ: Instruerer arbeidsledige i yoga