Doblet prislapp på Heggedal-broen

ÅPNING: Gunnar Melgaard, leder i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fulkeskommune klippet snora under åpningen av den nye brua og veinettet i Heggedal. Ordfører Lene Conradi og Marit Ulveseth i Statens Vegvesen var også til stede.

ÅPNING: Gunnar Melgaard, leder i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fulkeskommune klippet snora under åpningen av den nye brua og veinettet i Heggedal. Ordfører Lene Conradi og Marit Ulveseth i Statens Vegvesen var også til stede. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Tirsdag ettermiddag ble åpningen av den nye brua syd for Heggedal stasjon markert. En planfri kryssing utbedret og lagt om fylkesvei 204, med en samlet prislapp på 287 millioner kroner.

DEL

Gunnar Melgaard, leder i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, klippet snora under den offensielle åpningen ved Heggedal stasjon.

– Det har vært en krevende og vesentlig dyrere prosess en først antatt, men jeg er imponert over det flotte anlegget som er utført, sa han under åpningen.

Alt for dyrt

Selv om det dyre prosjektet har gått utover andre prosjekt i kommunen, forteller han at de har lært av dette og vil be om en kvalitetssikring før de går igang med andre prosjekt i fremtiden.

– Jeg er fornøyd med resultatet, men jeg er ikke fornøyd med prisen. Helt i starten hadde vi satt av 70 millioner til prosjektet. Da Statens vegvesen gjorde en prisantydning lød den på 150 millioner kroner. Dertetter kom opplysninger om vanskelig grunnforhold og endringer for merverdiavgiften som igjen gjorde det dyrere, men da måtte vi bare sluttføre, forteller Melgaard.

Når prosjektet nå ble ferdigstilt 1. oktober, var summen igjen nesten det dobbelte.

Tore Steimoen, byggleder i Statens vegvesen, forteller at det var mange elementer som innvirket til at kostnadene ble større enn først antatt.

– Det har versert mange tall rundt dette prosjektet. De første grunnundersøkelsene viste ikke alle utfordringene prosjektet sto overfor, noe som er grunnen til de økende tallene, forklarer han.

LES OGSÅ: Broen i Heggedal ble nesten 200 millioner dyrere enn foventet

NY BRO: Tirsdag ettermiddag ble åpningen av den nye brua syd for Heggedal stasjon markert.

NY BRO: Tirsdag ettermiddag ble åpningen av den nye brua syd for Heggedal stasjon markert. Foto:

– Strengere krav og dyrere utstyr

Statens vegvesen forklarer at dybden til fjell har ført til bruk av dyrere utstyr og lengre peler enn forutsatt, og på grunn av grunnforholdene ble det behov for tørrsteinsmurer.

Strengere krav ved støping over jernbane, nye regler for merverdiavgift og endringer i utforming av adkomst til stasjonen har også påvirket kostnadssummen.

– I fjor opplyste vi at prosjektet ville ha en sluttsum på 255 millioner kroner, med økt bevilgning fra Akershus fylkeskommune. Grunnen til at den samla prislappen nå er på 287 millioner, inkluderer innfartsparkeringen vi gjorde for Jernbaneverket og et nytt vann- og avløpsanlegg for Asker kommune, forklarer Steimoen.

LES OGSÅ: Veibro over Heggedal først høsten 2015

– Slipper nestenulykker

Før prosjektet startet var det mange uønskede hendelser knyttet til at fylkesvegen krysset jernbanen i plan med jernbaneovergangen, noe som var bakgrunnen for den nye broen.

– Her har det vært en planovergang med bommer og lyssignal. Det har vært en del hendelser hvor biler og busser har blitt stående mellom bommene. I tillegg har det vært en del tekniske problemer fra Jernbaneverkets side, hvor bommer ikke vil gå opp igjen. Den nye planovergangen fjerner slike hindringer og nestenulykker, forteller Steimoen.

LES OGSÅ: Her er bilen stengt inne mens to tog passerer

Overgangen er også mye brukt av syklister og rulleskigåere som nå slipper den farlige overgangen. I tillegg legger prosjektet til rette for tettstedutvikling i Heggedal.

– Dette er en del av den store reguleringsplanen for Heggedal sentrum og legger til rette for utvikling med nye områder for boliger og næring i sentrum, sier han.

Ordfører i Asker, Lene Conradi var også til stede under åpningen og roser vel gjennomført jobb.

– Heggedal er Askers satsingområde etter Asker sentrum, og dette er et stort skritt mot utviklingen her, sier hun.

LES OGSÅ: Frykter dødsulykker på Heggedal stasjon

Fjerde dyreste prosjekt i Asker

Av Askers store investeringer til og med 2017, er det kun Nesbru sykehjem, Landøya ungdomsskole med flerbrukshall og rehabilitering for vann og avløp som har en prislapp som overstiger prosjektet.

Til sammenligning er det brukt 237 millioner kroner på Heggedal skole og 270 millioner kroner på Gullhella omsorgsboliger.

Statens vegvesen har også montert til sammen 5.500 meter med peler. Til sammenligning finner man olje på 2.500 meters dyp.  

Artikkeltags