Skip to main content

Satser på Bærums Verk som motemekka

Carl Otto Løvenskiold (t.v.) og Petter Gedde har stor tro på at folk nå vil ut i fysiske butikker, kjøpe klær og pynte seg. (Bildene ble tatt før forretningen var ferdig).

Carl Otto Løvenskiold (t.v.) og Petter Gedde har stor tro på at folk nå vil ut i fysiske butikker, kjøpe klær og pynte seg. (Bildene ble tatt før forretningen var ferdig).

FOTO: MARIT HELLAND

 – Dette skal ikke bli noen døgnflue, sier Carl Otto Løvenskiold. Sammen med Petter Gedde åpner han stor motebutikk på Bærums Verk. 

«Studio Sommerfeldt» heter satsingen som åpnet på Handelshuset Bærums Verk torsdag 26. august.

– Ønsket er å skape et motemekka i Bærum. Vi ønsker ikke å sammenligne oss med andre aktører, men skape noe nytt, sier Petter Gedde, som har lang erfaring i bransjen (se faktaboks) 

Forretningen på 500 kvadratmeter beskrives som et livsstilskonsept, med avdelinger for moteklær og sport, samt småvarer som smykker og interiørartikler. Seks-syv ansatte jobber i butikken ved oppstart.

Har gravd i lommene 

Carl Otto Løvenskiold understreker at han har stor tro på konseptet.

– Dette skal ikke bli noen døgnflue. Vi har gjort en solid satsing, og gravd dypt i lommene. Dette i overbevisning om at vi får bare sjansen en gang, sier han. 

– Vi har derfor valgt å legge betydelige penger inn i kvaliteten på denne butikken, og i det å bygge opp et komplett varelager, fortsetter Løvenskiold. 

Eksakt beløp på investeringen ønsker partene foreløpig å holde for seg selv.

Cubus holdt tidligere til i deler av lokalene som nå huser Studio Sommerfeldt. – Det er to ytterpunkter i samme bransje, men dette skal ikke være noe dyrt snobbested, sier Carl Otto Løvenskiold.

Cubus holdt tidligere til i deler av lokalene som nå huser Studio Sommerfeldt. – Det er to ytterpunkter i samme bransje, men dette skal ikke være noe dyrt snobbested, sier Carl Otto Løvenskiold.

FOTO: MARIT HELLAND

Lar seg ikke skremme

Ifølge tall fra Virke gikk motebransjen tilbake med 10,5 prosent i 2020 målt mot 2019. 

Fysiske butikker innen klær og sko fikk mest juling under korona, kommenterer bransjedirektør Bror Stende i Virke. 

– Er det ikke risikabelt å starte stor motebutikk nå?

– Vi har også vurdert det spørsmålet, men har god tro på det vi gjør, sier Løvenskiold.

– Det er på ingen måte en bransje som går av seg selv. Men pandemien har understreket betydningen av gode møteplasser. Ja, det er ambisiøst – men jeg er trygg på at dette skal vi lykkes med, sier Gedde. 

Han tror folk nå vil pynte seg mer, og handle mer lokalt. 

Positive tall 

Og ferske tall fra Virke fredag 27. august tyder på at Løvenskiold og Gedde kan ha timingen med seg. 

Ifølge pressemelding fra Virke, ser en tidligere kriserammet klesbransje nå positive tall. Bransjen hadde en vekst på over 10 prosent i juli i år i forhold til i fjor, og en vekst på nesten 20 prosent mot juli i normalåret 2019. 

– Vi spådde en oppgang for motebransjen i løpet av høsten, men ser nå at den slo inn allerede i juli. Det er veldig positivt for en bransje som har fått ekstrem hard medfart under pandemien, sier Virkes bransjedirektør Stende.

Også før pandemien har avskallingen i bransjen vært stor. 

– Hver femte klesbutikk har forsvunnet fra 2009 til 2019, og konkurransen fra både utenlandske og norske nettbutikker øker, fortsetter Stende. 

 De to forklarer det skal bli en «destinasjonsbutikk».

– I tillegg til folk i nærområdet, ønsker vi å tiltrekke oss besøkende både fra andre deler av Bærum, Asker, og en stor del av Oslo-området. Bærums Verk er ikke er det mest sentrale stedet. Du må bestemme deg for å ta turen, og derfor må du ha en god grunn til å dra hit, sier Løvenskiold.

Ikke snobbested

I deler av lokalet lå tidligere forretningen Avoi klær & interiør, mens Cubus holdt til i den andre delen. Avoi gikk konkurs i 2018, mens Cubus la ned forretningen i februar i fjor.

– Dette er jo to ytterpunkter i samme bransje, sier Løvenskiold om kontrasten mellom Cubus og eksklusive motemerker. 

– Vi har valgt å gå for et stort mangfold, med mange gode merker. Vi ønsket ingen stor ny kjedeaktør, vi ønsket å skape særegenhet. Men samtidig: Dette skal ikke være et dyrt snobbested, supplerer han.

Investorene ønsker ikke å anslå hva årsomsetningen kan ligge på, men understreker de er ambisiøse og langsiktige.

– Vi har noen tanker om hvor vi skal, men det får ta den tiden det tar å komme dit. Jeg er trygg på at dette skal bli en hyggelig og lønnsom butikk. Det tar tid, men det gjelder å være tro mot konseptet og strategien, og gjennomføre det vi har tenkt. Vi gir oss ikke så lett, sier Løvenskiold.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.