Skip to main content
Foto: Joakim S. Enger

Pengesnakk-Lise solgte 100 ting fra huset sitt – inspirerer tusener

Spare-influenser Lise Vermelid Kristoffersen (34) fra Jar gjorde ryddesalget til en lek – og satt igjen med en pen sum. Etterspørselen etter bruktvarer har økt kraftig.

I den blå spisestuen på Jar bretter Lise Vermelid Kristoffersen (34) den hvite dåpskjolen pent sammen og sklir den forsiktig inn i en stor konvolutt med adresse i Trondheim. 

Solgt! Kryss nummer 12 for 2022. 

88 tomme felter gjenstår, før målet er nådd.   

På en stol i døråpningen som ikke lenger har dør, for den ble solgt i 2021, ligger en blå og ubrukt ullbody til baby. En nydelig julegave, kjent fabrikant, men feil størrelse og ingen kvittering: Perfekt for prosjekt #Selge100. 

I fjor klarte hun det for første gang, selv om hun først lanserte utfordringen i 2019: Hun solgte 100 ting du ikke trenger lenger, i løpet av ett år. 

– Deilig! 

Krysseliste og huskeliste fra 2021, året da initiativtageren selv nådde sitt eget mål for første gang. Første gang hun prøvde, kom hun til 97 …

Krysseliste og huskeliste fra 2021, året da initiativtageren selv nådde sitt eget mål for første gang. Første gang hun prøvde, kom hun til 97 … 

Foto: Joakim S. Enger

Rydder og sparer

Fem år etter at hun skrev sitt første innlegg på bloggen Pengesnakk, er Lise Vermelid Kristoffersen blitt en av Norges best kjente sparebloggere, med egen podkast, YouTube-kanal og årlige spare-almanakker. I fjor tjente hun over en million kroner på Pengesnakk, og er på god vei mot sitt store mål: Å være økonomisk uavhengig som 40-åring.

– Er plagget litt slitt et sted, skriv dette klart og tydelig i annonsen, anbefaler Lise Vermelid Kristoffersen. Her med en ulldress to barn nå har vokst ut av.

– Er plagget litt slitt et sted, skriv dette klart og tydelig i annonsen, anbefaler Lise Vermelid Kristoffersen. Her med en ulldress to barn nå har vokst ut av. 

Foto: Joakim S. Enger

Inntektene kommer primært fra foredragsvirksomhet. En relativt liten andel kom fra de 100 tingene Kristoffersen solgte unna. 

Så er heller ikke sluttsummen den viktigste motivasjonen for denne utfordringen. 

– Det overrasker meg selv at jeg sier dette, for jeg er opptatt av penger. 

Men det innså hun, den dagen hun fikk spørsmål om hvor mye hun hadde tjent på disse småsalgene samlet, som hver rangerer fra 40 kroner for en bok, til 4.000 for et golfsett. 

– Og så hadde jeg ikke engang regnet det sammen, forbløffet Kristoffersen seg selv. 

– Det er godt å bli kvitt ting, og fint å se folk blir glade når de finner det de trenger. Dessuten er det gøy å ha et mål. 

Tydelig pandemi-boom 

Trolig er timingen god for Lise Vermelid Kristoffersen og alle andre som vil selge unna på Finn. Pandemi-årene, med økonomisk usikkerhet, globale forsyningskjede-forstyrrelser og ikke minst enormt mye hjemmetid, har gitt digitale bruktmarkedsplasser som Finn.no stor vekst.

Blå paljettkjole fra tidlig 2000-tall har vist seg uselgelig, selv om prisen har vært usle 60 kroner. Kan dette også være pandemirelatert? – Jeg klarer ikke å kaste den, ler Lise Vermelid Kristoffersen, som selv knapt brukte den etter innkjøp i tenårene.

Blå paljettkjole fra tidlig 2000-tall har vist seg uselgelig, selv om prisen har vært usle 60 kroner. Kan dette også være pandemirelatert? – Jeg klarer ikke å kaste den, ler Lise Vermelid Kristoffersen, som selv knapt brukte den etter innkjøp i tenårene. 

Foto: Joakim S. Enger

Den suverent største kategorien for antall publiserte annonser fra Asker og Bærum, på Torget under Finn.no, er «Foreldre og barn»: 134.407 annonser i 2021 – opp nesten 42.000 fra 2019. 

Dernest kommer «Sport og friluftsliv», og «Møbler og interiør». 

Når det gjelder kjøpernes søkelys, viser tallene mye av det samme. De annonsene publisert fra Asker og Bærum som har generert aller flest sidevisninger, er «Sport og friluftsliv», «Foreldre og barn», og «Hage, oppussing og hus». Særlig har søk i «Sport og friluftsliv» økt gjennom de siste to årene – mest av alt skisport. 

Pandemien forklarer mye av økningen i bruktsalg, mener Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget.

Pandemien forklarer mye av økningen i bruktsalg, mener Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget. 

Foto: Caroline Roka/FINN

Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget, er ikke overrasket. 

– Fordi mange av oss har tilbragt mye tid hjemme og på Norgesferie de siste årene, har vi nok ønsket å gjøre det litt ekstra fint og hyggelig rundt oss. Derfor har søk etter møbler, interiør, ting til hage og ting som har med oppussing å gjøre økt voldsomt, bekrefter hun.

– Nedstengning av treningssentre og begrensninger på grunn av korona har gjort at mange har vært og er på jakt etter sportsutstyr. Pandemien har også ført til at sportsbransjen, og særlig sykkelbransjen, har slitt med å klare å levere nok produkter og deler til å mette den store etterspørselen, og resultatet er at mange har saumfart bruktmarkedene etter utstyret de trenger. Mange har sett muligheten til å selge unna ting de ikke lenger trenger, sier Bakke. 

Dette er noen av tingene sparebloggeren klarte å få solgt i fjor. Golfsettet var faktisk den aller dyreste, på rundt 4.000 kroner.

Dette er noen av tingene sparebloggeren klarte å få solgt i fjor. Golfsettet var faktisk den aller dyreste, på rundt 4.000 kroner.

Foto: Lise Vermelid Kristoffersen / Montasje: Joakim S. Enger
Barnebord, ammeinnlegg og kjøkkenvarer gikk unna i 2021.

Barnebord, ammeinnlegg og kjøkkenvarer gikk unna i 2021. 

Foto: Lise Vermelid Kristoffersen / Montasje: Joakim S. Enger

– Skulle jeg gidde?

Selge 100 begynte egentlig bare som en liten håndfull ting Kristoffersen ikke lenger trengte. Et nøkkelskap i brunt tre. Én kakaokopp fra Freia. Brun boblejakke. Brudesko, brukt én gang. 

– Jeg er ikke flink til å kaste, røper hun. 

Men skulle hun gidde å gjøre jobben – med foto, annonser, meldinger, henting eller sending? Skulle det gjøres, skulle det i hvert fall gjøres til gagns. Hun mangedoblet utfordringen for seg selv, fant opp emneknaggen #selge100, og designet et avkrysningsskjema med 100 små felt, som til nå er lastet ned over 5.000 ganger fra Pengesnakk-bloggen. Emneknaggen er også i bruk på Instagram, med 751 innlegg. 

Det første året måtte initiativtageren bite i det sure eplet med 97 kryss på eget skjema. Først i fjor ble det full score, men ikke uten et ordentlig skippertak i desember. 

Jo da, det mener hun, det er sikkert 100 unødvendige ting igjen i det ryddige huset. 

– Mange tenker at de har ingenting å selge. Da tenker de nok for stort, at det man selger på Finn er store ting som sofaer. Denne utfordringen blir primært for små ting. Men er du overbevist om at du ikke har mer å selge, så sett et lavere mål, anbefaler Kristoffersen. 

De vanskelige varene

Flere ganger har Kristoffersen vært overrasket over hva folk er interessert i. En gammel iPhone med sprukken skjerm? Masse interessenter.

Aller mest bruker pengebloggeren Finn.no når hun selger, men akkurat for bøker, har hun oppdaget tjenesten Bookis, som hun mener fungerer veldig godt. Her har hun hatt stort helt med salg av kokebøker.

Aller mest bruker pengebloggeren Finn.no når hun selger, men akkurat for bøker, har hun oppdaget tjenesten Bookis, som hun mener fungerer veldig godt. Her har hun hatt stort helt med salg av kokebøker. 

Foto: Joakim S. Enger

Derimot: Sølvtøyet hun tenkte sikkert skulle få bein å gå på i festlige desember. 

– Jeg prøver igjen, forsikrer hun.

Hun har aldri angret på en ting hun har gitt slipp på. Men det er én ting hun har gått forbi gang på gang, og ikke klart å opprette annonse for.

Det står i garasjen, klemt inn bak en hylle. 

– En gang skal jeg vel stå på snowboard, har hun tenkt.

Men tre år har gått uten den turen i bakken.

Snowboardet hun ikke har brukt på tre år, men likevel ikke har klart å selge. Nå kan det faktisk hende det finner veien til markedsplassen og blir en del av statistikken for 2022.

Snowboardet hun ikke har brukt på tre år, men likevel ikke har klart å selge. Nå kan det faktisk hende det finner veien til markedsplassen og blir en del av statistikken for 2022. 

Foto: Joakim S. Enger

Hun trekker det ut for fotografen, og blir stående og veie brettet i armene. Nei? Ja? Jo? 

– Nå tar jeg det frem. Slik at det aldri kommer tilbake dit igjen, sier hun. 

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.