Skip to main content

Måtte gjøre endringer etter «vanvittig trykk»

Vanligvis er bare julemarkedet åpent i helgene, men for å gi publikum muligheten til å spre handelen og unngå trengsel, holdes markedet også åpent om kvelden på ukedager.

Vanligvis er bare julemarkedet åpent i helgene, men for å gi publikum muligheten til å spre handelen og unngå trengsel, holdes markedet også åpent om kvelden på ukedager.

Foto: KARL BRAANAAS

Handelsstedet Bærums Verk fikk flere besøkende enn forventet siste søndag i november. Siden har de gjort flere tiltak med tanke på smittevern. 

Senteret ble overrasket over hvor mange besøkende de fikk den første søndagen de holdt åpent, 29. november.

– Museer, kinoer, konserthus, teatre og øvrige kulturtilbud, som vanligvis trekker mye mennesker, var også stengt. I kombinasjon med godt turvær, var det mange som valgte å besøke oss denne dagen, sier daglig leder Wenche Helgøy Nilsen ved Handelsstedet Bærums Verk.

– Den dagen ble litt utfordrende, innrømmer hun, og legger til: – Det var et vanvittig trykk. Vi var nok ikke helt forberedt på hvor mye mennesker som kom til å dukke opp, sier hun.

Daglig leder ved Handelsstedet Bærums Verk, Wenche Helgøy Nilsen, forteller at parkeringen har vært en utfordring i år.

Daglig leder ved Handelsstedet Bærums Verk, Wenche Helgøy Nilsen, forteller at parkeringen har vært en utfordring i år. 

Foto: KARL BRAANAAS

Helgøy Nilsen vil ikke si at ting var ute av kontroll den søndagen, men hun erkjenner at det var mye folk i gatene.

Gjort endringer

Områdeleder for Proff Security, Mette Hanssen, forteller at de lærte mye den første helgen. 

– Vi så at noe måtte skje. Siden har vi gjort noen justeringer, som blant annet å sette inn flere vakter. I tillegg er noen stands flyttet, slik at de stedene det dannes lengst kø ikke er oppå hverandre, sier hun. 

Til flere av butikkene er det lagt opp markering på bakken, slik at man enkelt kan se hvor man bør stå når man befinner seg i kø.

Til flere av butikkene er det lagt opp markering på bakken, slik at man enkelt kan se hvor man bør stå når man befinner seg i kø.

Foto: KARL BRAANAAS

Nå mener områdelederen at trafikken er den største utfordringen. Siden jordet på andre siden av Lommedalsveien ikke er fryst, kan det ikke brukes til parkering. 

Helgøy Nilsen er enig i at parkeringen har vært en utfordring, men understreker at de mange parkeringsvaktene gjør en god jobb med organiseringen. 

Ikke redd for smitte

Daniel og Carolina Johansson fra Asker har tatt med seg døtrene sine Emmi og Alma til julemarkedet. Venneparet Tobias Johansen og Johanna Bernal er også med, med døtrene Billie og Nora. 

– Vi har ikke vært her før, men dette har vært veldig fint. Det virker godt organisert, sier Daniel Johansson. 

F.v.: Daniel Johansson og Emmi, Johanna Bernal og Nora, Tobias Johansen og Billie og Carolina Johansson og Alma.

F.v.: Daniel Johansson og Emmi, Johanna Bernal og Nora, Tobias Johansen og Billie og Carolina Johansson og Alma. 

Foto: KARL BRAANAAS

– Har dere vært bekymret for smitte mens dere har vært her? 

– Ikke i det hele tatt. Det er gode køordninger, og enkelt å holde avstand, sier parene. 

De skryter av vaktene, som passer på at det ikke blir for tett når man står i kø. 

Tilian Tahon og Lill Therese Sørvik har med seg datteren sin, Thilie (6) og sønnen Julien (2) på julemarkedet. Dette har barna gledet seg til i flere uker!

Tilian Tahon og Lill Therese Sørvik har med seg datteren sin, Thilie (6) og sønnen Julien (2) på julemarkedet. Dette har barna gledet seg til i flere uker!

Foto: KARL BRAANAAS

Høyere omsetning og besøkstall

Så langt har Handelsstedet Bærums Verk 38 prosent flere besøkende hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor (01.01-12.12). 

Helgøy Nilsen forteller at dette er naturlig, ettersom Verksgata og julemarkedet holdes åpent i hverdagene også. 

– Vi ser også at folk handler mer i år. Man kompenserer kanskje litt for at man ikke har fått kost seg på andre måter i år, sier Helgøy Nilsen undrende. 

I november i år, mot samme periode i fjor, har Handelsstedet en økning i omsetning på 19 prosent. 

– Vi er veldig takknemlige for den økningen vi ser i både besøk og omsetning, og setter stor pris på at kundene velger å legge besøket til Bærums Verk og handle lokalt, i det som for mange butikker og spisesteder er en utfordrende tid, sier Helgøy Nilsen. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.