Skip to main content

Marius Varner: – Vi så for oss å tape 30 prosent av omsetningen

– Vi visste ingenting, så vi laget prognoser hver dag, sier Petter Varner om tiden under koronaen. F.v. Petter og Joakim Varner. 

FOTO: KNUT BJERKE

Fjoråret ble historisk for Varner-Gruppen. Det ble det første der hele klesgiganten gikk med underskudd. 

– Vi synes ikke det er moro å drive som vi gjør nå. Det kler oss ikke. Vi er ikke best på det, sier Marius Varner til Finansavisen. 

Kleskonsernet med ulike kjeder er eid av brødrene fra Nesøya. Brødrene har nå vært mer opptatt av å kutte kostnader enn å vokse. 

Gruppen tapte 236 millioner kroner på driften i 2019. Og i år har konsernet slitt med konsekvenser av koronaen.

Dramatisk tid

Marius og Petter Varner beskriver en dramatisk tid under den mest intense epidemi-perioden i Norge. 

– Inntektene stoppet opp, og var ned 80 til 90 prosent i mange uker. Selv om vi permitterte ansatte, så rant pengene ut. På det mest negative så vi for oss å tape 30 prosent av omsetningen, sier Marius Varner til avisen.

– Vi visste ingenting, så vi laget prognoser hver dag. April var ille, og mai var også vanskelig, sier Petter Varner. Han mener imidlertid konsernet nå er gjennom det verste.

Historisk tap 

Budstikka har tidligere omtalt at klesgiganten er i hardt vær økonomisk. 

Og regnskapene viser at fjoråret ble et blodrødt historisk år for brødrene fra Nesøya. 

Varner Holding hadde en omsetningsnedgang på 500 millioner kroner til 10,5 milliarder. Driftsresultatet falt fra 159 millioner i 2018 til minus 236 millioner i 2019. Og fjoråret endte med et underskudd på 17 millioner kroner.

Fall og tap 

Hos Bik Bok falt omsetningen fra 729,1 millioner kroner i 2018 til 624,9 millioner i 2019. Lavere salg fikk konsekvenser for inntjeningen. Underskuddet økte fra 43,2 millioner kroner i 2018 til 59,1 millioner i 2019. 

Kjeden Days Like This skal avvikles. 

Regnskapet for 2019 viser en kjede der omsetningen falt fra 232,5 millioner kroner i 2018 til 183 millioner kroner i 2019. Underskuddet ble imidlertid noe krympet – fra 84,6 millioner kroner i 2018 ned til 62,2 millioner i 2019. Forklaringen er kostnadskutt. 

Urban Sports omsetning falt fra 299,5 til 277,2 millioner kroner. Underskuddet økte fra 35,7 millioner til 49,4 millioner kroner. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.