Skip to main content

Juleklar i tre måneder

Europris på Grini har så smått begynt å forberede seg til jul. Her står butikksjef Morten Jørgensen sammen med julestrømpene og nissene som kom til butikken i forrige uke.Foto: Kim van der Linden

Julenisser og julestrømper. Hos Europris på Grini er det fullt mulig å starte juleshoppingen allerede nå.

Det oppdaget Rune Martin Akselsen da han var innom butikken på lørdag.

– Jeg stusset litt over at de solgte juleartikler tre måneder og én dag før julaften. Man er jo vant med at de begynner ganske tidlig, men dette synes jeg var litt voldsomt, sier Akselsen. 

Nissene og julestrømpene ble foreviget og publisert på Facebook, men Akselsen lot seg ikke friste til å kjøpe artiklene.

– Jeg kjøpte ikke, og fikk heller ikke lyst til å kjøpe, snarere tvert imot. Jeg ble litt provosert. Vi er bare drøyt halvveis i september, og det er mye annet vi kan bruke tiden på. Julen kan vi kose oss med senere, fastslår han.

Vi er bare drøyt halvveis inn i september, og det er mye annet vi kan bruke tiden på. Julen kan vi kose oss med senere
Rune Martin Akselsen

Dette bildet publiserte Rune Martin Akselsen på Facebook denne uken.

Foto: Rune Martin Akselsen

Julestrømper og nisser

At handelsstanden kritiseres for å starte juleforberedelsene for tidlig er ikke noe nytt. Hvert eneste år dukker det opp julevarer i butikker i slutten av september. Årets julehandel på Europris på Grini synes likevel å komme overraskende tidlig.

– Vi har fått inn julestrømper og én type nisse. Varene kom i forrige uke, sier butikksjef Morten Jørgensen i Europris.

Jørgensen mener dette har en ganske enkel forklaring. 

– Hvis vi skal få ut alle julevarene som kommer, så må vi begynne tidlig.

Han presierer at det dreier seg om et beskjedent utvalg.

– Min personlige mening er at man ideelt sett burde begynt salget av julevarer i november, men sånn er ikke verden lenger, sier han.

Så langt er det ifølge butikksjefen ingen kunder som har reagert negativt på juleartiklene. Mye tyder på at det faktisk er en god del som synes det er helt fint med litt jul i september. 

– Vi har allerede solgt 300 julestrømper, og det er fordi folk vil ha det. I fjor solgte vi 10.000 av disse, sier han.

Jørgensen kan likevel berolige folk med at det er en stund til butikken pyntes til jul.

– Vi skal gjennom høstferien, Halloween og Black friday først, så det er et stykke frem i tid.

– Julen er så streng

Høyskolelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania har skrevet flere bøker om markedsføring og forbruk. Han forstår hvorfor julevarene skaper reaksjoner.

– Folk reagerer fordi tingene skaper høytidene som organiserer året. Jul er nok perioden med de kulturelt sett strengeste reglene for dekor, mat, musikk og sosial omgang, sier Tangen.

– Hvis folk hadde kunnet bestemme, så hadde vi startet likt for alle 1. desember, legger han til.

Tangen mener to faktorer bidrar til at julevarer kommer i butikkene omtrent før badetøy og sommerklær er pakket bort.

– Hvis det er noen prosesser som drar julen mot sommeren, så er det kampen mellom kommersielle aktører som selger julen til folk. Om en ny vare kommer inn i julens materielle kultur, er det skapt et marked som varer i mange år, forteller høyskolelektoren, som også peker på en begrenset produksjonsperiode.

– Skal det lønne seg å produsere en vare, så må du ha en produksjon av en viss mengde og varighet, fastslår han.

Selv mener Tangen at periodiseringen av året har noen kvaliteter, og er tydelig på at han ikke er begeistret for at julevarene kryper stadig nærmere sommeren.

– Jeg synes vel ikke at handelsnæringen skal overstyres, men hvis de skal være samfunnsansvarlige, så bør de holde igjen. Noens kjøp beviser ikke at det er det folk vil.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.