Skip to main content

Danielle (36) lar hverken grut eller striesekker gå til spille

Danielle Parvin i Mountain Roast Artisan Coffee på Bærums Verk har i flere år vært opptatt av «zero waste» – det å bruke alt man har og ikke kaste noe. Filosofien har hun tatt med inn i egen butikk på Bærums Verk.

Danielle Parvin i Mountain Roast Artisan Coffee på Bærums Verk har i flere år vært opptatt av «zero waste» – det å bruke alt man har og ikke kaste noe. Filosofien har hun tatt med inn i egen butikk på Bærums Verk. 

FOTO: MARIT HELLAND

På Bærums Verk lar Danielle Parvin (36) hverken kaffegrut eller striesekker gå til spille. Og på Hvalstad spiser Petra Falck kaffekoppen i stedet for å kaste den. 

Gründer og driver av kaffebutikken Mountain Roast Artisan Coffee på Bærums Verk står ved kaffemaskinen og brygger kaffe. 

Britiske Danielle Parvin (36) sluttet som lærer og startet kaffebutikk på Bærums Verk i april i fjor.

Det er i et av de eldre små trehusene hun har etablert seg. Her selger hun kaffe fra land som Etiopia, Den dominikanske republikk og Peru.

Brenner for gjenbruk

– Jeg har alltid hatt en fascinasjon for butikker av den gammeldagse typen, sier hun. 

Det er ikke det eneste som fascinerer 36-åringen. Zero waste, eller det å drive butikk der «alt» benyttes og ingenting kastes, er noe hun brenner for. 

Budstikka ser nærmere på grønne jobber og grønne initiativ i Asker og Bærum.

Budstikka ser nærmere på grønne jobber og grønne initiativ i Asker og Bærum. 

FOTO: KNUT BJERKE

– Zero waste er utrolig viktig for meg, og for meg er det å drive etisk forsvarlig en forutsetning, sier hun. 

Det starter med innkjøpene, der hun er opptatt av å kjøpe Fairtrade kaffe (Fairtrade er en sertifisering og merkeordning som skal sikre mer bærekraftig landbruk og bedre liv for bøndene som produserer kaffen). Videre skal hverken grut, emballasje eller striesekker gå til spille, forklarer hun. 

Bønnene brenner hun selv til kaffe i butikken. 

Kunder kan kjøpe med seg kaffe eller slå seg ned for en kopp. Gruten fra kaffemaskinen kan kunder som ønsker det, få til ulikt bruk. 

Grut kan brukes til alt fra bodyscrub til kompost, påpeker hun. Striesekkene kaffen kommer i får nytt liv. 

– Disse lager jeg selv gjenbruksnett av som jeg selger, både i butikken og på julemarkedet på Bærums Verk. Og alt hun får av pappemballasje, bruker hun selv når hun sender pakker ut til kundene. 

– En nylig undersøkelse om nordmennenes miljøengasjement viser at aldri har så mange vært opptatt av klimaendringer og klimatiltak som nå, sier generalsekretær Maren Esmark i Naturvernforbundet. 

Det er Norsk medborgerpanel (en internettbasert undersøkelse som drives av samfunnsforskere ved Universitetet i Bergen) som gjorde undersøkelsen i november, der 53 prosent av nordmenn svarte de var bekymret eller svært bekymret for klimaendringene. Esmark heier på butikkdrivere som Danielle Parvin. 

– Bedrifter og enkeltpersoner som stiller miljøkrav, og kommuniserer om klima og miljø til kunder og leverandører er superbra. Det betyr mye, og er en viktig del av det grønne skiftet vi skal gjennom, sier hun. 

Spiser kopper 

En annen virksomhet basert på gjenbrukstanken er å finne på Torstad Gård på Hvalstad. 

Her selger sitter Petra Topalova Falck spiselige kopper. Biokopp heter bedriften, som er offisiell distributør av en nedbrytbar og spiselig kaffekopp. 

– Søppelkasser og naturen fylles dessverre opp av papp og plastkrus, sier Falck, og knasker selv på koppen. Den smaker som kjeks, litt som kjeksen soft-is kommer i. 

Koppen blir produsert i Bulgaria, der hun selv kommer fra, og Falck gikk selv på universitet med utviklerne av koppene, opplyser hun. 

På verdensbasis oppgir bedriftseieren at det er solgt rundt 25 millioner kopper. 

I Norge har Hvalstad-bedriften, med navn Biokopp, kunder innen næringsliv, organisasjoner, festivaler og event-markedet. Nå jobber Falck for å komme inn i en av de store dagligvarekjedene slik at folk flest kan kjøpe koppen i butikkene. 

Petra Falck i selskapet Biokopp på Hvalstad selger spiselige kopper.

Petra Falck i selskapet Biokopp på Hvalstad selger spiselige kopper. 

FOTO: MARIT HELLAND

Til nå har hun levert opp mot 50.000 kopper, men har en drøm om å kunne nå én million solgte kopper i 2022–2023. 

– Men det forutsetter at både pandemi og tiltak tillater aktivitet i samfunnet, samt at flere store aktører innen næringsliv og dagligvare også «kaster seg på ballen», sier Falck. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.