Skip to main content

Produkt mot neddoping på byen sendte disse jentene til NM

De er glade de kom til NM. Bak fra venstre: Hanna Smith og Maia Tandberg-Johansen. På mellomste trinn helt til venstre: Telma Lande. Nederst fra venstre: Nova Furre og Lara Chizari.
De er glade de kom til NM. Bak fra venstre: Hanna Smith og Maia Tandberg-Johansen. På mellomste trinn helt til venstre: Telma Lande. Nederst fra venstre: Nova Furre og Lara Chizari.
Foto: Privat

Fem unge jenter fra Sandvika videregående skole ville forhindre at ungdommer dopes ned på byen. Det bragte dem til NM for ungdomsbedrifter.

Mandag var de med og konkurrerte digitalt om pris i kategorien «markedsføring» under NM for ungdomsbedrifter. 

– Vi vant ikke, men vi synes det var gøy å skape bedriften og produktet vårt. Og veldig gøy at vi kom så langt som til NM, sier daglig leder Maia Tandberg-Johansen (18). 

Sammen med Telma Lande, Nova Furre, Hannah Smith og Lara Chizari står hun bak SipSafe UB, som bedriften heter. 

Produkt mot doping

Jentene tar faget entreprenørskap og bedriftsutvikling, og det er her de har skapt sin ungdomsbedrift og sitt eget produkt. 

Faren for at det blir puttet dop i drinken til ungdommer ønsker jentene å gjøre sitt for å stoppe.

– Vi så hvor stort problem dette var i Norge, og så at folk rundt oss følte på dette. Vi ønsket å utvikle noe som kunne hjelpe, sier Maia.

Produktet er en liten svart hette som kan beskytte mot slik doping på byen. Hetten har en strikk og passer rundt glass, og det er et hull til sugerøret i hetten.

– Vi har solgt rundt 40 av hettene så langt, forklarer Maia.

– Hva skjer med bedriften nå?

– Den må legges ned når skoleåret er avsluttet, men vi tenker å opprette et enkeltmannsforetak, og fortsette å selge produktet gjennom vår nettbutikk også etter at vi er ferdig på videregående, sier Tandberg-Johansen.

Flere priser tirsdag 

Det er organisasjonen Ungt Entreprenørskap som står bak NM i ungdomsbedrifter. Leder for kommunikasjon, Silje Holstad Valseth, opplyser at det mandag ble konkurrert digitalt i fire kategorier. Disse var beste regnskap, beste markedsføring, beste forretningsplan og beste videopitch. 

– Vi har så mange kategorier, at vi måtte dele dette inn i to dager. Vi tok det hele digitalt mandag, mens tirsdag blir det fysiske stands i enda flere og nye kategorier på Gardermoen. Tirsdag ettermiddag blir det klart hvem som går av med seieren i kampen om den gjeveste prisen, «Årets ungdomsbedrift», opplyser Holstad Valseth. 

Det er over 2.000 ungdomsbedrifter totalt i Norge, og det er kun 82 av disse som skal til NM. I år er det kun Sandvika vgs som deltar med bedrifter fra Asker og Bærum til NM, opplyser rektor Ann Hege Jerve ved skolen til Budstikka. 

I tillegg til SipSafe, deltar også SpeakUp. De utvikler en app som «oversetter» tegnspråk til tale. En egen reklamefilm for SpeakUp ligger på YouTube. 

Appen er under utvikling foreløpig. 

– Vi gleder oss over å ha kommet til NM. Vi håper jo på å vinne noe, og vi satser spesielt på innovasjonsprisen, beste sosiale entreprenør eller ungdomsbedriften med best verdiskapingspotensial, sier daglig leder i Speak Up, Vilde Krohn. 

SpeakUp har deltatt i fylkesmesterskapet der de vant førsteplassen i innovasjonsprisen, og fikk gullbillett til NM. De deltar i kategoriene innovasjonsprisen, beste sosiale entreprenør, beste forretningsplan, størst verdiskapingspotensial og beste samarbeid med næringslivet.

– Vi ble nominert i kategorien beste forretningsplan, men kom ikke på pallen, sier Krohn.

Hun fortalte at de ikke fikk første, andre eller tredje plass i noen av de andre kategoriene heller.

– Men det viktigste var at det var veldig gøy å delta sammen over 80 andre ungdomsbedrifter, sier Krohn.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.