Skip to main content

Dette er de råeste seriegründerne i Asker og Bærum

Øivind Tidemandsen er gründer bak XXL, Power og Elkjøp.

Øivind Tidemandsen er gründer bak XXL, Power og Elkjøp.

Foto: KNUT BJERKE

Asker og Bærum markerer seg i kåringen av de dyktigste seriegründerne: Hver fjerde bor i en av kommunene.

Bladet Kapital har laget en oversikt over personene de mener er de 20 råeste seriegründerne i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå kan kun en tredel av nyetablererne feire femårsjubileum for virksomheten. I Asker og Bærum har vi mange av dem som virkelig har lyktes, se bare i listen fra bladet:

  • Snorre Osvald Bentsen (74), Snarøya: Etablerte EuroPark, som ble solgt for 845 millioner kroner i 1999. Etter det har han bygget opp OnePark og 2 Park, med virksomhet både i Norge, Finland og polen.
  • Jens Rugseth (58), Snarøya: Har etablert selskapene Link Mobility og Crayon. Link Mobility ble i 2018 solgt for 3,4 milliarder kroner.
  • Atle Brynestad (67), Nesøya: Sto bak Smart Club, som ble solgt i 2008, og cruisebåt-rederiet Seadream. Eier også Hadeland Glassverk, Christiania Glasmagasin og Porsgrunds Porselænsfabrik.
  • John Markus Lervik (51), Asker: En av gründerne bak Fast, som ble solgt til Microsoft for 6,6 milliarder kroner i 2008. Startet IT-selskapet cXense, som ble solgt for 350 millioner kroner i 2019. Han var også med på å starte Cognite, som er verdsatt til 5 milliarder kroner.
  • Øivind Tidemandsen, Blommenholm: Har startet både XXL, Power og Elkjøp sammen med broren Tore. I 2016 inngikk han avtale om å kjøpe ut broren for 1,1 milliarder kroner, skriver Kapital.
Atle Brynestad er på Kapitals liste over de råeste seriegründerne i landet. Her i forbindese med planene om et  nytt vegansk forretningskonsept på Slependen.

Atle Brynestad er på Kapitals liste over de råeste seriegründerne i landet. Her i forbindese med planene om et  nytt vegansk forretningskonsept på Slependen.

Foto: Karl Braanaas

Gevinst av tidligere etableringer

En rapport utarbeidet for DNB, viser at de som har startet selskaper før, har større sjanse for å lykkes.

– Internasjonal forskning viser tydelig at feilingssannsynligheten er langt lavere i andre, tredje og fjerde forsøk, sier samfunnsøkonom og partner Leo Grünfeld i Menon til Kapital.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.