Skip to main content

Kaller ny golfpraksis for grådighet

Per Nordland liker ikke den nye praksisen på Grini der man ikke får igjen noe av betalingen hvis man avbestiller golfrunden senere enn 48 timer før utslag.
Per Nordland liker ikke den nye praksisen på Grini der man ikke får igjen noe av betalingen hvis man avbestiller golfrunden senere enn 48 timer før utslag.
Foto: PRIVAT

Grini er en av flere golfklubber som har innført forhåndsbetaling og avbestillingsfrist for å utnytte kapasiteten på banen. – Grådighet, mener spiller. 

Grini Golfklubb har en praksis om at gjestespillere, eller såkalte greenfeespillere, må forhåndsbetale når de bestiller spilletid. Dersom man avbestiller inntil 48 timer før utslag, får man en spillebillett eller tilgodelapp. Avbestiller man senere enn 48 timer før, får man ingenting igjen.

Per Nordland reagerer kraftig på praksisen.

– Jeg har spilt på to andre baner i helgen. De har ikke funnet på dette tullet, sier han.

Golfspilleren kjenner ikke til andre med en tilsvarende praksis.

– Booker du et hotellrom er det ikke slik at du må avbestille minst 48 timer før. Jeg vet ikke om noen andre steder hvor man handler tjenester og må avbestille 48 timer før, ellers får man ingenting igjen. Det er heller ingen andre klubber jeg har vært borti som praktiserer dette, hevder Nordland.

Golfsporten i Norge har opplevd enorm vekst under koronapandemien. Viktor Hovlands internasjonale suksess ser ut til å ha hjulpet ytterligere på den norske golfinteressen.

Nordland mener den nye avbestillingspraksisen på Grini handler om grådighet som følge av at det er stort trykk på golfbanene.

Ekstremt trykk

Det avviser daglig leder i Grini Golfklubb, Erik Holmen. Han sier årsaken til at det er innført forhåndsbetaling med 48 timers frist for avbestilling er det ekstreme trykket på golfbanene under koronapandemien. 

– Det er kjempegledelig at banene er fullbookede og starttider utilgjengelige. Utfordringen er at mange ikke har møtt opp, forteller Holmen. 

Ifølge ham har det i perioder ikke vært mulig å bestille utslagstid en uke frem i tid.

Grini-lederen forklarer at en del spillere har holdt av tider i tilfelle de skal spille, men avbestiller rett før, som gjør at det ikke blir fullt belegg på banene. Samtidig er Grini en av klubbene med størst belegg.   

– Ikke profitører

Ifølge Holmen er det en rekke klubber i Norge som har innført forhåndsbetaling. Han sier Grini besluttet å innføre praksisen i år blant annet for at de som ønsker å spille faktisk møter opp. 

Grinis daglige leder sier de ikke har innført praksisen for å være vanskelige, og at spillere som har forhåndsbetalt kan få igjen innbetalingen dersom det oppstår helt uforutsette ting som gjør at de ikke kan spille. 

– Da behandler vi hver sak for hva det er verdt, det er en selvfølge. Vi er et idrettslag og det er ikke profitører som skal ha utbytte. Hver krone går til utvikling av banen og til å gi et bedre tilbud.

Holmen legger ikke skjul på at stor golfinteresse fører til stor slitasje på banene. I mai spilte, i tillegg til Grinis medlemmer, 750 gjestespillere over 1.000 runder på golfbanen. 

– Kapasiteten må utnyttes

Assisterende generalsekretær i Golfforbundet, Rune Hauger, sier det over lang tid har utviklet seg en uvane hos norske golfspillere at de på kort varsel enten uteblir uten å si fra, eller avbestiller kort tid før. 

– Når det har blitt enda større trykk, skaper det et voldsomt press på banene. Det gjør at mange ikke får utslagstid som de ønsker seg. Da må kapasiteten kunne utnyttes til det fulle, sier Hauger.

Han bekrefter at flere klubber har innført forhåndsbetaling. Noen har 24 timers avbestillingsfrist, andre 48 timer. Ifølge Hauger er det ingenting i veien for å innføre slike praksiser. 

– Nå forsøker en del klubber å finne sin løsning, kommenterer han. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.